לתרומות לחץ כאן

האם הנפטרים יודעים מה קורה בעולם?

שאלה:

שלום. אימי נפטרה לפני מס' שנים. וכמובן אני מאוד מתגעגע, רציתי לדעת האם היא יודעת מה קורה איתי כרגע? האם ראוי לדבר איתה? והאם היא יכולה לפעול בשבילי שם למעלה.
אשמח למקורות אם מתאפשר. תודה

תשובה:

ידועים דברי הגמרא בברכות יח ע”ב שם מבואר שהמתים יודעים מה קורה עם צאצאיהם, אף שבתוס’ בסוטה לד ב פקפקו וצידדו שלמסקנת הגמרא אינם יודעים, וראה בהגהות בן אריה בסוטה שם שהנושא הזה נשאר עדיין במחלוקת בין האמוראים, כל זה פחות משמעותי בשבילנו, מה שחשוב הוא שהצאצאים יכולים לגמול הרבה מאוד חסד עם המתים! כל מעשה טוב שאתה עושה לעילוי נשמתם מועיל להם מאוד! גורם להם נחת רוח ושמחה!

כאשר באים לקברם הם ודאי יודעים, כך מבואר בברכות שם ועוד מקורות רבים, ויש שכתבו שכאשר באים לבית הקברות יש לקחת פרוטה ולומר הרינו מייחד פרוטה זו לצדקה לעילוי נשמת הנשמה שתודיע לפלוני בן פלוני שבאתי לקברו, ואז נשמות שנמצאות בקבר רצות להודיע לאותה נשמה שהגעת. מקורות לכך בספרו של המקובל רבי סלמן מוצפי זיע”א.

הנשמה ממליצה טוב ופועלת עבור קרוביה הבאים לפקוד את קברה באמירת תהילים. זו הסיבה אגב שבשנה הראשונה נמנעים מלעות, כיון שאז הנפטר טרוד בכפרת עוונותיו וקשה עליו לפעול עבור קרוביו.

בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל