לתרומות לחץ כאן

חובת בעל תשובה לנהוג כמנהגי אבותיו

שאלה:

שלום
שמעתי מאנשים בשם האר"י זצ"ל שתפילת נוסח עדות המזרח ( לפי מנהג הספרדים) היא המדוייקת ביותר ומתקבלת יותר בשמיים, האם יש מקור לזה? האם זה נכון?
אני יוצא עדות המזרח ( מצד אמי טורקיה וסלוניקי ומצד אבי בולגרים ספרדים) , אני נוהג כמנהג אשכנז , כי כך נהגו רבותיי , אני בעל תשובה ואין לי מסורת מהבית כלל , גם אבי ואם סבי מצד האב לא שמרו מסורת . אז בתחילת התשובה נהגתי כספרדי ובמהלך השנים עברתי לנהוג כמנהג אשכנז וכן להתפלל בנוסח שלהם , מלבד ימים נוראים שבהם השתדלתי כפי שמורי הרב שפירא משה זצ"ל הדריכני להתפלל בנוסח המקור שלי מהבית.
שכך נהג גם האר"י ז"ל לפי מה שרבי אמר לי .
כמו כן אני מרגיש רבות לבטים בעניין זה של המסורת , לא תטוש תורת אמך וגם עניין רגשי . יש לציין שאני נשוי כבר 3 שנים ויש לנו תאומות בנות שנה כמעט.

תשובה:

שלום וברכה

לא נכון לומר שנוסח עדות המזרח יותר נכון ומתקבל בשמים, אלא שהכוונות שקיבל האר"י מסודרות לפי סדר התפילה הספרדי, ולכן הוא היה מתפלל אצל בני ספרד למעט בימים נוראים. למעשה הכריעו הפוסקים שגם בעל תשובה צריך לנהוג כמנהג בית אבותיו (גם משום שחייב אדם גם בכבוד אבי אביו ולא רק אביו ממש, וגם בגלל שמנהג אבות נחשב כעין קבלה לדורות, ולכן אפילו היו כמה דורות חילונים עדיין זה מנהג אבותיו). אלא שאם הוא קשור לרב או קהילה שהחזירה אותו בתשובה וכדומה יש שכתבו שרשאי לנהוג במנהגיהם כיון שרואה אותם כמי שילדו אותו. כך כתב הגרש”ז אוירבך זצ”ל במכתב בכת”י שהובא בספר הליכות שלמה פרק ה’ הערה ל”ז, וכעין זה כתב האור לציון חלק ב’ עמוד יח. במקרה הסטנדרטי שאדם לא ממש מתחנך בקהילה מסוימת, עליו לחזור כאמור למנהג אבותיו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל