שאלות בדן עביד איניש דינא לנפשיא

שאלה:

א האם מותר לתפוס ממון חברו לצורך גבייה
ב במקרה שהחפץ כבר הגיע לידי התובע (לא ע"י תפיסה) מותר לו לתפוס את החפץ בתמורה לחוב שחייב לו חברו
ג האם במקום שאין אפשרות למלווה למשכן ע"י בית דין יכול לטעון בבית דין שהוא נאמן במיגו דהיינו: מתוך שיכול היה לטעון שהחפץ שבידו שייך לו מאז ומעולם והיה נאמן בכך- נאמין לו שהחפץ שתפס שייך לו?

תשובה:

שלום וברכה,

א. לתפוס משכון עבור חוב של הלוואה יש איסור של "לא תבוא אל ביתו לעבוט עבוטו". אולם אם תופס כדי לגבות את חובו, אין איסור. ותמה הקצות איך יכול לגבות חפץ עבור גבייה, הרי צריך לשום את החפץ לפני שגובה בו את חובו, ומי שם לו את החפץ.

ב. כאשר החפץ הגיע לידו מותר לו לעכב את החפץ ולא להחזירו עד שהלה יפרע את חובו. וכן יכול לתפוס כדי שיהיה לו מיגו שלא תפסתי. והקצות הביא את דברי הזוהר שגם בפיקדון שהגיע לידו בהיתר לא כדאי לעכב עבור חוב, כמו שהקב"ה מחזיר לנו בכל בוקר את הפיקדון – נשמה למרות שאנחנו חייבים עי"ש.

ג. כל הש"ס והשו"ע מלא במיגו דלהד"ם שנאנמן בטענתו במיגו שהיה טוען שזה שלי ולא תפסתי ממנו. לדעת היש"ש אין לתפוס [בחוב של הלוואה] כדי שיהיה לו מיגו דלהד"ם. והש"ך חולק שבדבר הברור מותר לו לתפוס כדי שיהיה נאמן במיגו.

מקורות:

א. שו"ע חו"מ סימן צז סעיף טו וקצות שם ס"ק ב.

ב. קצות סימן ד.

גמרא ב"ב לו, א. וקצות סימן ד. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל