לעכב או לתפוס למיגו או כדי שיוכל לגבות חובו

שאלה:

א. מה הדין במקום שאין אפשרות למלווה למשכן ע"י בית דין האם יכול לטעון בבית דין שהוא נאמן במיגו דהיינו: מתוך שיכול היה לטעון שהחפץ שבידו שייך לו מאז ומעולם והיה נאמן בכך- נאמין לו שהחפץ שתפס שייך לו
ב. במקרה שהחפץ כבר הגיע לידי התובע (לא ע"י תפיסה) מותר לו לתפוס את החפץ בתמורה לחוב שחייב לו חברו?
ג. האם יכול לתפוס אפילו חפץ אחר ואינו צריך לדקדק לתפוס דווקא חפץ אשר ברור לו שהוא שלו או שמותר לתפוס רק חפץ אשר ברור לו שהוא שלו?

תשובה:

שלום וברכה,

א. מותר לתפוס כדי שיהיה נאמן במיגו דלהד"ם. אבל בחוב של הלוואה שיש איסור למשכן, אסור לתפוס בכדי שיהיה נאמן במיגו. אבל יכול לתפוס לגוביינא גם בחוב של הלוואה אולם הקצות תמה על כך. אולם אם הלווה כופר ואין לו אפשרות להוכיח את החוב מותר לו לתפוס כדי שיהיה נאמן במיגו ואז יוכל לגבות חובו.

ב. אם מעכב את הפיקדון כדי לגבות חובו מותר. ואם מעכב את הפיקדון עבור משכון או כדי שיהיה לו מיגו מותר אולם בזוהר הזהיר לא לעשות זאת.

ג. בדין עביד דינא לנפשיה הביא הרמ"א מחלוקת האם נאמר דווקא על חפץ שמבורר שהוא שלו אבל לא בחפץ אחר. וי"א שיכול גם לתפוס חפץ אחר.

בהצלחה.

מקורות:

א. קצות ד. שו"ע צז, טו. וקצות שם ב. אם הלווה כופר בהלוואה מותר לתפוס למיגו גם בהלוואה – שער המשפט סימן ד, ס"ק א. ובקצות שם חוכך להחמיר.

ב. קצות ד.

שו"ע חו"מ סימן ד. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל