לתרומות לחץ כאן

לבישת מסכה בתקופת המגפה

שאלה:

שלום להרב שליט"א,

שאלה: גבי ענין לבישת מסכה עתה בזמן המגפה, הרי שכאן בחו"ל מתו כבר עד עתה במכת הראשונה של הוירוס קורונה מעל 130 אלפים בני אדם ובניהם יהודים. דבר שבעצמו מספיק לתת לקח להאדם חומר הסכנה של וירוס חדש זה.

מ"מ עבור הזמן והשתפרות המצב אנשים מתחילים לזלזל בשימרה ומתחילים להקל ראש מפני כמה סיבות שנביא אחת אחת. ועתה יש מציאות שיש במנינים שבתוך בית הכנסת מתפללים בלי מסכה מעורב עם המתפללים עם מסכה ואצ"ל במנין בחוץ הבית הכנסת. ויש כאלה שרבים כדי שגם בפנים לא ילבשו זה, ויש מהם שחזרו ללמוד קבוצות ביחד בלי שום כלום כמו שהיה קודם ומשפחות מעורבות זה בזה בין בילדים בין בהורים ואפילו אומרים שכבר "נגמר" המגפה- לדעתם – ואני אדון לכף זכות שאחת המהסיבות בא מן בורות בענין רפאוי כמו של וירוס וכדומה.

והדבר הכי מצטער שמצוי התנהגות כאלה בציבור הכי דתי חרדי הנקרא כאן " ישיביש" (ישיבתי -חדרי) ובין כאלה בציבור חסידי. לא אומר שכולם ולא דן לכף חובה חס ושלום אבל מתאר משהו שמצוי- אני בין האנשים חרדים אבל דעתי בזה הפך מזה, ויש להחמיר בכל שבקי בתחום הרפואה אומרים בלי להקל ראש בדבר שהרי אין לנו תרופה שעובד אמיתי ואין לנו חיסון.

יש ערים שקהילות גדולות שהחתונות בלי שום מסכה כלל, חזרו לרגיל בכל, וזה מסוכן מאוד ואסביר בחלק הבא.

תיארנו המצב. עתה נבין מאיפה נובע טעם להתנהגות כאלו.

הרי אנשים אלו טוענים:

1. כבר היה מכה גדולה בקהילתם ולדעתם כבר שאין שום מקרה של נדבק חדש מאז כמה זמן הרי שכבר יש להם "חסינות-כללי" ולכן מותר להם להחזור לקדמותו, שהרי מי שכבר מת מת, מי חלה הבריא ויש לו "נוגדן" והם מהוגנים.

2.סומכים על מה שאמרנו במספר 1 וסיקים שכבר "נגמר" המגפה, וגם שהוירוס כבר חלש עתה ואין על מה לדאוג.

3.טענה שלישי אתה כיון שאין מתים עוד כמה מתים כמו שהיו עכשיו זה כמו שפעה רגילה ואין לפחד.

4. יש משוגים דוחים הדבר ואומרים שזה טיאוריה של קונספירציה וזה כמו שפעה רגילה ואין לדאוג.

5.יש אומרים "אני צעיר אין לי מה לדאוג, זה רק ממית זקנים או חולים".

6. יש מסיקים המידע רפואית היוצאת מן רופאה הקהילה למה שהם רוצים לשמוע, וכיון שאין הרבה מקרים של מדובקים, מסיקים שכבר פתחו את הכל ע"י המדינה ועכשיו אין לדאוד על כלום.

7. כבר היה לי עכשיו יש לי נגדן ואף אם אקבל וירוס שוב אני אינני יכול להעביר למישהו אחר לכן אין לי לשים מסכה וכל הדאגה וכו'.

8. שולחים ילדים למכנה קיץ ואומרים " שלחתי ובא נראה מה יהיה עכשיו שפתחו את הכל"

הרי אלו כמה מהטענות ויכול ששחכתי כמה או שאני אפילו לא שמעתי.

ועל אלו יש להשיב אחת אחת כפי שלימדה לנו המשנה באבות:

1. גבי טענת חסינות-כללי – הרי זה מדובר בכמות של לפחות 60% אנשים שחלו, ויש אומרים 70% לפחות. ואף שבניו יורק מתו אלפים וגם חלו והבריאו הרבה בני אדם הרי אע"פ כן לפי המשרדים מדובר שרק 20% או מקסימיום 30% חלו מזה, ועוד רחוק מן הכמות הדרושה כדי להגיע לחסינות.

עכשיו ענין "נוגדן"- הרי אם בקיי תחום הרפואה ומדע אין יודעים הרבה על הוירוס וכאשר מתברר דברים בא דבר הסותר כלל שחשבו שהיה נכון, אף שכבר למדו הרבה על זה ויש דברים שאכן מועילים לעשות מ"מ אם הם לא יודעים ק"ו הדיוט שאינו יודע מאמוה ומניין להם לסמוך על זה למעשה? הרי תגיד לאדם ששפק כשרות אם תקנה בשר כזה , או ספק דבר מיאוס אם תתקרב- ודאי שלא, ועתה בכל הפחות ספק פיקוח נפש לו או לאחרים מנין להקל בזה?!
ענין הנוגדן מאוד חדש עתה, צריך להמתין לראות מה יהיה שיש מקירים של אנשים שהבריאו וחלו שוב, וגם לא מוכח שאם יחלה שוב שאינו יכול להעביר במאה אחוז וטוב להמתין ולהחמיר.

2. כל מי ששומע חדשות, או מחפש מאינטרנט או ישאל גוי שרואה טלויזיה יראה שעוד יש חולים ומדבקים בכל כדור הארץ יום יום לכמות של מליונים. ויש מקומות בעולם שמתים אלפים כמו שהיה בניו יורק. לכן לא נגמר.

ואף שנגיד קהילה אחת כבר חלו הרבה ואין מקרים חגדים של מדבקים בוירוס הרי פשוט הדבר שרוב מדינות העולם לא כמו סין או קוריאה שסוגרים הדרכים מן עיר לעיר ולכן כל יום באים אנשים ממקום אחר שיכולים להביא הוירוס למקומם רחמנא ליצלן, ולכם עוד לא נגמר בפרט כאן שהגוים מאוד מתנהגים בהפקרות כלפי הוירוס.

3.בעולם מדעי לא נמצא כזה מוכח, זה סיפור. ולהגיע לזה צריך בדיקה ומסקנה זו צריך לבוא מן המומחים בתחום כדי לסמוך למעשה.

4. מה יענו על כמות בני אדם שמתו בפתאום וכל החולים שהיה והוים? רוב אנשים כאלה אנשים שמנותקים מן חיים קהילתי ומפני שאינם מכירים אנשים קרובים שחלו קשה או מתו יש להם הרגשה מזויף שזה כמו שפעה רגילה.

ואין צריך לומר שיגאיון פוליטי של נשיאים שרוצים לקבל מנדטים חדשים ומזלזלים בחומר הענין ומטים הרבים לסכנה ממש לפני עור, הכל בגלל הכלכלה וחיים של בני אדם לא אכפת להם. הרי הרבה מדינות ע"פ דין הבריאות לא היה להם לפתוח אלא שמובן שגם אי אפשר להסגר לעולם עד שיעבור הוירוס מפני דוחק פרנסה אבל לזלזל ולהטות רבים זה דבר שלא ראינו כמו שיש היום ושכל אנשים הרבה לא פועלים. מנין להיות מושפה בדברים כאלה?

עתה יש אנשים נגד החיסון כי הם מרגישים שהממשלות רוצים לשלוט בחייהם?! אוי ואוי. דעת כזה מצוי בין הגוים כאן נקווה שלא ישפיע לנו.

5. מי יודע? זה רק ה'. לנו מוטל הביטחון אמיתי דהיינו לעשות כל וכל השתדלות המוטל עלינו כולל מסכה ואז רק אחרי כל אלו לבטוח בה' וזה פירוש אמונה אמיתי כי לא לעשות כלום ולסמוך על הנס ולומר שזה ביטחון אינו אלא טועה. לא נצטוונו לסמוך על הנס.

6. לצערנו טעות מאוד קל להקרא. יש לשאול כמה שאלות עד שיתברר הדבר ולא לסמוך על דעת ולהקל בדבר. וגם לסמוך על רופא מומחה בזה, שאם מישהו יש בעיה כל שהו בלב האם יסמוך על רופא גאסטרו לומר לו מה הבעיה שבלב? אף שהרופאים בדרך כללי לומדים קצת מהכל מ"מ רופא אמיתי לא היה אומר חוות דעת על תחום שאינו שלו, ואם אומר הרי כבר אמרו לנו חז"ל שהרואפים הכי טוב יש להם מקום מצויין אחרי החיים בעולם הזה – וכיוונו על רופא שמנסה דברים וגורם מוות ואז נעשה "טוב שברופאים", וגם בזה יש ליזהר ממי לשאול ועד כמה לסמוך. ולכם הרבנים גדולים יש להם רופאים טובים שכדאי לסמוך שאף שאינם בקיים בתחום וירוס הם שואלים הבקיים ורק מסבירים לציבור ההוראות.

7. עוד מוקדם לומר זה וצריך שהרואפים מומחים יאמרו כזה כדי לסמוך.

8. גבי מה שכתבנו : שולחים ילדים למכנה קיץ ואומרים " שלחתי ובא נראה מה יהיה עכשיו שפתחו את הכל"- י"ל ישר כח גדול לכם!! יופי לעשות נסיון על בנים שליכם כדי "לראות מה יהיה" זה אבה? זה אעפתיות? זה אחראיות? מנין השכל ? היתכן לעשות דבר כזה עם הילדים?

אין צרוך להאריך בזה ואני תומה מאוד בתקופה שאנו חיים, מה קרה לאנשים? מדוע להקל בדבר הכי חשוב , וחי בהם!

ענין צדדי שיש מנינים שרוב אנשים זקנים או הדואגים וכולם עם מסכה ובאים אנשים שמגדירים עצמם כמו מאוד "ישיביש" או וגם יש מהם "חסידים" שבאים להתפלל ואינם לובים מסכה, איפה כבוד לצד השני? אם לא אובה או לא רוצה כל אחד ישאל לרב ויעשה השלו, אבל צריך מינימום של כבוד לזולת ואם בא למקום שמחמירים לא רשאי להקל זה גורם בעיה ואי נעימות. אנשים לא רוצים לעשות מחלוקת אבל קשה לא לכעוס בפנים.

האם זה לא גסות הרוח? מה בעיה לשים זה לכמה דקות להתפלל?

לא דן לכף חובה רק באתי לשאול חוות דעת שדברים אלו קשה לי להבין.
אודה לכם על חוות דעת על ענין.

ברכה והצלחה

תשובה:

אני חושב שאתה מסביר מצויין! מי יתן וישמעו לדבריך הנכונים והחכמים.

רק אציין שלמרות שברור מעבר לכל ספק שאתה צודק, יש אפשרות ללמד עליהם זכות שהם כנראה פועלים לפי הוראות הרבנים שלהם, ומי שלא פועל לפי הוראות הרבנים הרי שבאמת זה חמור מאוד והוא נכנס כמו שכתבת לספק פיקוח נפש שדוחה כל התורה, רק בשביל קלות ראש וזילזול. אבל אם אכן יש רבנים גדולים ומנהיגי קהילות שלא חששו למסכה אולי ניתן להליץ עליהם זכות ולמרות שזה קשה לי מאוד, אולי באמת הם חושבים שהמסכנה לא מספיק עוזרת והנזקים הנפשיים שנגמרים לציבור בכללו הם גם מאוד קשים והם נוהגים במידת הביטחון לפי איך שהם למדו אותה, שכשיהודי עושה את שלו הרי שהקב"ה שומר ומגן עליו. אדגיש שוב שעל פי רבותינו אין זו ההנהגה הראויה וצריך להשתדל בכל דבר שרואים סכנה בעינים ומבני משפחתי הקרובה אני מכיר אנשים שנפטרו מכך ולכן חובה גמורה להיזהר. אבל כדאי גם להיזהר בלדון יהודים אחרים לכף זכות.

 

בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל