שאלה:
שלום,
בנוגע למחלוקת רמ"א וש"ע ביו"ד קיג, ז , האם לשיטת השו"ע שפוסק שדווקא הנחה מועילה, צריך שהאש כבר תהיה דולקת ואז מניחים? או שאפילו אש כבויה ובא גוי והדליק זה מותר גם לבני ספרד?
תשובה:
עיקר טעמו של הבית יוסף על פי הגמרא בעבודה זרה לה ב, הוא שכדי להתיר את הדבר צריך שבפעולת הישראל עצמו יש כדי לבשל את התבשיל, אלא שהגוי קירב את זמן הבישול וכדומה על ידי שהפך בו, אבל אם בפעולת הישראל לבדו אין כדי לבשל – לא יועיל, וכן מנהג הספרדים.
מקורות:
ראה בהרחבה בס’ בישול ישראל של הרב גולדשמיד מילואים סי’ יב.