שאלתי פסנתר

שאלה:

י"ג תמוז תש"פ
שלום רב,
השאלתי לפני למעלה 15 שנים פסנתר מידיד (שלא היה לו מקום בבית), וכתבנו חוזה בינינו כמו שמופיע כאן:
י"ג תשרי תשס"ה (נכתבה החוזה)
א) המלווה משאיל את הפסנתר אליך לפחות לשנתיים.
ב) הלווה ישלם על ההובלה אליו ומלווה ישלם על החזרתו אליו.
ג) הלווה ידאג לשמור על הפסנתר במצב טוב (כמו לא לאכול עליו).
ד) הלווה יכניס את הפסנתר לתוכנית הביטוח שלו (אחרי שהבעלים יגיד לו כמה שווה את זה).
ה) הפסנתר ישמש לאנשים הלומדים לנגן בפסנתר או על ידי מי שיודע לנגן בפסנתר (ילדים לא ידפקו על מקשי הפסנתר)
על החתום שנינו.
לפני כחודש וחצי בקשתי ממנו להוציא את הפסנתר ולקחת אותו בחזרה, הוא אמר שזה ייקח לו זמן כי הוא נדרש עבור זה לבנות משהו בחוץ כי אין לו מקום בבית, ובנוסף הוא ביקש תמונות ושלחתי.
לאחר כמה ימים הוא חזר אלי בתלונה שיש מלא שריטות.
הבהרה….
ברצוני לומר, שאינני חולק עליו, והוא אכן צודק…זה נשרט עם השנים.
הפסנתר היה כבר בן 18 לפני שקיבלנו אותו – והיו לו כמה שריטות מעטות (אנחנו הוספנו יותר).
ניסינו את מיטב יכולתנו להשאיר אותו יפה, בדיוק כמו רהיטים אחרים אצלנו בבית.

השאלה היא, הוא מבקש מאתנו להביא אותו לאיש מקצועה ולשייף אוותו ולצבוע אותו מחדש.
האם אנו מחויבים בכלל או חלקי?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

שריטות שהגיעו משימוש סביר, וכן כל בלאי טבעי – פטור השואל. כדין כל שואל שמתה מחמת מלאכה שפטור. 

שריטות שנעשו בזדון (לא משנה מי עשה), שלא משימוש סביר, חייב השואל לשלם את התיקון של השריטות.

בהצלחה.

מקורות:

שואל חייב על כל נזק שאירע אפילו אם הנזק נעשה באונס. אולם נזק שנעשה מחמת שימוש – מתה מחמת מלאכה – פטור. ויתירה על כך, מוזכר בהלכה שאם ביקש כלי והתנה שתקופת השאלה תהיה כל זמן שהחפץ תקין, רשאי השואל להחזיק בידו עד שיתכלה, ואחרי שמתכלה מחזיר השואל את השברים. שו"ע חו"מ סימן שמ סעיף א. וסימן שמא סעיף ו.  

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל