לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ברכת נטילת ידיים של שחרית אחרי שקיעת השמש

שאלה:

שלום רב לכבוד הרב המשיב,
למדתי שכאשר אדם לא נוטל ידיים בבוקר (בין אם זה במזיד בין אם זה בשוגג) אז כמובן שעליו ליטול בהמשך היום עם ברכה. אבל אם שקעה החמה אז עליו ליטול בלי ברכה.
לפני שלמדתי הלכה זו, דיברתי עם חברים שאני מכיר שהיו רחוקים מתורה ומצוות וניסיתי להשפיע עליהם שיקבלו על עצמם נטילת ידיים של שחרית. לכן כשהיינו נפגשים במהלך היום (לפני שקיעת החמה), הייתי מבקש מהם ליטול ידיים (עם ברכה) כדי שלאט לאט יתרגלו ויקבלו עליהם שהרי באותו יום הוא לא נטל עדיין. וגם כשהיינו נפגשים במהלך הלילה גם הייתי מבקש מהם ליטול עם ברכה כיוון שלא ידעתי שלא מברכים אחרי שקיעת השמש. כיום כיום חלקם נוטלים ידיים כל יום בבוקר ועם ברכה ואף מישהו מהם התחזק הרבה בעבודה השם וזה חוק קבוע ואהוב אצלו – ליטול ידיים כל בוקר.

כעת אחרי שהתברר לי שלא מברכים אחרי השקיעה אז אמנם הודעתי להם שמה שהייתי אומר לה ליטול ידיים עם ברכה גם אחרי השקיעה- זאת הייתה טעות. השאלה שלי אם עצם זה שבמקרים שהם נטלו ידיים עם ברכה אחרי שקיעת החמה, האם זו אכן הייתה ברכה לבטלה באופן גמור? או יש מאד דהוא מהפוסקים שדעתו היא שכן נוטלים בברכה גם אחרי שקיעת החמה, ולכן בדיעבד זה בסדר ע"פ דעת אותו פוסק (?) חשוב לי לדעת על מנת שאם אכן זו הייתה ברכה לבטלה באופן גמור אז שאדע לעשות תשובה על עוון זה וכן שאודיע לאותם חברים שיעשו וידוי על עוון זה שבא להם בגללי לצערי הרב.

תשובה:

אין צורך לעשות תשובה, בורא עולם שמח במעשיך, ומי יתן כל עם ישראל אוהבי ה' כמותך.

ברכה והצלחה ושבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל