לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ברכה על משולש פיצה

שאלה:

האם צריך לברך על משולש פיצה שבירכתי עליו ההמוציא ברכת המזון?

תשובה:

המנהג לברך על משולש אחד מזונות ועל המחייה, כיון שהיא נילושת בכל החנויות בכשרות מהודרת במי פירות. אישית אני משתדל בגלל הספק בברכת פיצה, לאכול רק בתוך סעודת פת או שיעור קביעת סעודה.

מקורות:

בנוגע לברכה על פיצה הענין קצת מורכב: ההנהגה הרווחת היא, שאם הפיצה נילושה במים ברכתה המוציא ואם היא נילושה בחלב או במי פירות [לפחות רוב הנוזלים שבה הם כאלו] ברכתה מזונות. למנהג בני ספרד די בכך שיהיה טעם המי פירות מורגש היטב כדי לברך עליו מזונות.

אולם, במשנה ברורה סוף סימן קסח כתב על פי דברי המגן אברהם, שעיסה הממולאת במינים אחרים [כמו פיצה שיש על גביה רסק עגבניות וגבינה וכו’] אזי, אם היא נאכלת בדרך כלל לשובע ברכתה המוציא ואם היא נאכלת לתענוג בלבד ברכתה מזונות [גם אם נילושה במים]. ואפילו אותה עיסה עצמה מצוי הדבר שכאשר עושים אותה עיסות קטנות ברכתה מזונות ובגדולות רגילים לאכול לשובע וברכתה המוציא.

חילוק זה לכאורה כשם שהוא אמור לגבי עיסה ממולאת הוא אמור גם לגבי עיסה שנילושה במי פירות, וממילא, אם פיצה מוגדרת כדבר הנאכל לשובע, בכל מקרה ברכתה המוציא, גם אם נילושה במי פירות, ואם היא נאכלת לתענוג גם היא היא נילושת במים ברכתה מזונות כיוןם שיש על גביה גבינה. לכן אינני מבין כל כך מנהג רווח זה. וההמלצה שלי אחת מן השתים: או לאכול שני משולשים  או לאכול את הפיצה בתוך סעודת פת.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. א) איך משערים "מי-פירות" כשכידוע המיצים מעצמם מעורבים במים?

    ב) על הצד שזה מזונות מה יועיל לאוכלו בתוך סעודת פת? האם המוציא פוטר מזונות בכל גווני?

  2. 1. לא הבנתי את השאלה, הם יודעים כמה שמן וביצים שמו, ואם שמים מיץ פירות סחוט שיקחו מאה אחוז טבעי.
    2. מאפה כזה שנאכל לשובע ודאי נפטר, אבל גם אם לא היה נאכל לשובע אין לו את כל תנאי פת הבאה בכיסנים ולא מברכים עליו באמצע סעודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל