לתרומות לחץ כאן

ברכות הנהנין בארוחת פת

שאלה:

שלום כבוד הרב
ברצוני להבין איך מברכים על מיני מזונות כהלכתן.
כגון מה מברכים על בשר .לחם .
על פירות וירקות.
בנוסף נניח שאני שותה עכשיו מים ואני מברך שהכל ניהיה בדברו האם הברכה מזכה אותי במשך היום מלברך שוב על המים או שמא בכל פעם טרם אכילה ושתייה עליי לברך שוב.
בתודה ובברכה ויישר כוח שפע והצלחה לפועלכם.

תשובה:

שלום וברכה

בהל' ברכות יש פרטים רבים מאוד, נשתדל להתמקד במה ששאלת:

ככל שאתה אוכל לחם בארוחה, כל מה שתאכל בנוסף לכך והוא מיועד לשובע, אינו חייב ברכה אלא הוא טפל ללחם, בשר אורז תפוחי אדמה דגים סלטים וכו'. מה שאתה אוכל לקינוח, כמו פירות חיים וכדומה, חייב בברכה ראשונה אבל נפטר בברכת המזון ואינו חייב ברכה נוספת. שתייה פטורה גם היא בסעודת לחם, מלבד יין שמברכים עליו גם בסעודה זו ברכה ראשונה. על עוגה בדרך כלל לא מברכים למרות שהיא נאכלת כקינוח, משום שיש לה מאפיינים מסוימים של לחם, וכביכול בירכת עליה. רק אם יש לה שלושה תנאים – מתוקה, ממולאת וגם דקה ונכססת, למשל שטרודל או בקלוואה, עליהם מברכים באמצע סעודת פת, גם וופל ממולא דינו כך.

כאשר אתה אוכל ללא לחם, כל מאכל יש לו ברכה בפני עצמו: מאפים מחמשת מיני דגן שאינם לחם ברכתם מזונות, פירות האילן בורא פרי העץ, פירות האדמה בורא פרי האדמה, בשר שהכל, וכו'.

גם אם בירכת שהכל על משקה, אם הסחת דעת, כלומר סיימת לשתות וכרגע, זהו… מברכים בורא נפשות ואם בעוד שעה שעתיים תרצה לשתות עוד, תברך שוב.

ברכה והצלחה ויום נעים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל