לתרומות לחץ כאן

האם מעמד או מעצב גרפי חייב למסור ללקוח קבצי מקור?

שאלה:

אני מעמד ספרים. תפקידי הוא בעצם לקבל קובצים מוקלדים של ספרים, ולעצב אותם כספר המוכן לדפוס, ולשלוח ללקוח או לדפוס קובץ PDF מוכן ומסודר.
עכשיו, אחרי עימוד ספר, הלקוח מבקש – בנוסף לקובץ הPDF המוכן לדפוס, גם קובץ "פתוח" הניתן לעריכה מחודשת (על ידי מעמד אחד, בתוכנת אינדיזיין או תג, המשמשות לעימוד ספרים) בלא תוספת תשלום.
הבעיה היא שלא סוכם מראש לתת ללקוח קובץ פתוח לעריכה (ולפי התייעצות עם מספר ניכר של בעלי מקצוע אחרים דעת הרוב נוטה שלא נהוג למסור קבצים אלו ללקוח אם לא סוכם מראש, ואם סוכם – רק בתוספת תשלום ניכרת), והסיכון במסירת קובץ כזה ללקוח היא שהלקוח ישתמש בהוראות המחשב שנכתבו בקובץ הזה גם בספרים נוספים שלו או של אחרים, ולכאורה הוראות-מחשב אלו נכתבו בעמל על ידי, והם קניין רוחני שלי (אפשר לומר שהם כמו מתכון המשמש את הטבח להכין מאכלים שונים, שהוא מחוייב לתת את המאכלים שעליהם שילמו לו, אך לא את המתכון. או לדמות את זה לפטיש של נגר, שהנגר מחוייב לספק את הכיסא ששילמו לו עליו, אך לא את הפטיש), והם משמשות את הלקוח אך ורק לצורך ספרו הנוכחי ולא שייך שינתנו לו כיון שהוא יכול בנקל להעבירם או להשתמש בהן לדברים אחרים, וכביכול בקשה כזו מצידו זה בעצם לכוף אותי להניח את קנייני ב"זוטו של ים". מה ההלכה למעשה במקרה כזה? האם יד הלקוח על העליונה או ידי?

תשובה:

שלום וברכה,

אם מקובל לשלוח את החומר בPDF, אין חובה למעמד לשלוח את החמר בצורה פתוחה. וזכותו של הגרפיקאי לשמור לעצמו את הזכויות שלא יעתיקו, או שלא ישתמש בשימוש נוסף בעבודה של הגרפיקאי.

בהצלחה.

נימוקים:

אם מקובל לשלוח בקובץ סגור, נחשב שכך היה התנאי בשעת ההזמנה, ולכן זכותו של הגרפיקאי לשמור לעצמו את זכות העבודה שלא ישתמשו בעבודה שימוש נוסף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל