לתרומות לחץ כאן

שינוי ממנהג המקום

שאלה:

רציתי לשאול מה הגדר בעניין של "לא יהיה יושב בין העומדים", שכאשר למשל אדם ספרדי נקלע למנין אשכנזי הקם בזמן קדיש, כתוב בספרי ההלכה שמהטעם הנ"ל טוב שיהיה כמו כולם ויעמוד. אמנם מצד שני אני מאמין שאם אדם לבוש בלבוש מעט שונה מאשר שאר האנשים בשכונתו וכגון: כולם הולכים ביום יום עם חולצת טישרט והוא הולך עם חולצה עם צוארון או מכופתרת, לא יגידו לו לשנות לבושו.
וא"כ שאלתי היא מתי אומרים לאדם אל תהיה שונה, ומתי להיות שונה אינו משנה?

תשובה:

שלום וברכה

שלום וברכה

 

ראשית יש להבדיל בין מה שאנשים עושים מתוך עקרון למה שהם עושים מטעמי נוחות, הדוגמא שהזכרת עם הלבוש אינה רלוונטית כלל, כי גם הם לא מייחסים לכך חשיבות ערכית… ואין לזה שום שם של מנהג. כמו כן דברים מקובלים שבמקרה בבית הכנסת כאן ועכשיו לא הזדמנו, הם לא דבר התמוה לרבים ואין בכך בעיה, כי הוא לא משנה ממנהג כלשהו שכל השאר אכן נוהגים בו. [ולכאו' הגדר של לא יהא יושב בין העומדים הוא באופן שזה אכן בולט ושונה מכולם ולא ללבוש בגד אחר, או במקום שנוהגים מנהג תפילה מסוימת בישיבה לא לשנות ממנהג המקום. אך כאמור שצריך שאכן יהי זה מנהג אמיתי של המקום]

בנושא מנהגי התפילות יש שאלה אחרת של שינוי ממנהג המקום שהוא נקודה הלכתית, ואף שהעיקר להלכה שאין איסור לא תתגודדו ממש בארץ ישראל, היום שיש קהילות רבות ושנות בכל מקום, מכל מקום מקום שבו יש מנהג קבוע ורק הוא יחיד מבני עדה אחרת, לא ישנה ממנה המקום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל