לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

איכא "דרכא אחרינא" – כמה לטרוח?

שאלה:

שלום,

ידוע שכשיש "דרכא אחרינא", אין ללכת בדרך "אחר" (בבא בתרא דף נז).

בכמה מקומות, ובפרט בעיר שלי, יש שדרה גדולה ששם המקום פרוץ בדרך כלל, אלא יש אפשרות לעבור משם לדרכים אחרים שיש פחות נשים, אלא שלפעמים צריך להסתובב הרבה מרחוב לרחוב כדי להגיע למחוז חפצינו.

האם גם באופן זה, שלא רק שהדרך ארוכה, אלא גם שצריך להסתובב ולחשוב באיזה דרך נלך, וצריך להסתובב הרבה, יש חיוב לעשות כן ?

אם נאמר כן, גם בארץ ישראל, יהיה איסור ללכת בהרבה הרבה מקומות, ועל מה סומכים העולם (הכוונה הרבה אנשים שהלוכים באותם דרכים) ?

תודה.

תשובה:

לא ניתן לומר בזה כללים ברורים, הכל לפי הענין, לפי דוחק השעה וגודל המרחק, וכל אחד יעשה כחכמתו. גם בארץ ישראל נזהרים מאוד, בודאי מי שגר באיזור חרדי. אני יכול לומר לך על עצמי שהפעם האחרונה שדרכתי ברחוב חילוני בפרט בקיץ היתה ממש ממש מזמן… אם לא שחייבים משהו ספציפי דוקא שם לא הולכים.

לסיום רק אספר לך, אינני יודע אם אתה מכיר טוב את ירושלים ואת איזור שכונת גאולה, אבל הכרתי יהודי ת"ח גדול שגר בתוככי גאולה ברחוב עמוס [הגאון רבי יוסף צבי וינר זצ"ל, מחבר ספרים רבים בכל תחומי התורה ורבה לשעבר של גן יבנה ומזכרת בתיה], הוא למד בישיבת אהבת שלום בגבול גאולה מאה שערים, אחרי כיכר השבת, ופעם פלט לי בדרך אגב, שכבר 30 שנה [!] לא דרך [אולי אמר כמעט לא דרך, אני רוצה לדייק] ברחוב מלכי ישראל, הרחוב הראשי בשכונתו, שהוא רחוב חרדי לגמרי! כל יום הוא הולך לישיבה הלוך חזור, דרך הרחובות הצדדיים [ומדובר היה ביהודי הקרוב ל80..]. יהי זכרו ברוך.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה רבה !

    כן, למדתי במשך תקופה ארוכה באיזור של גאולה…

    אבל אני גר בחו"ל, ומאוד קשה, שאין כל כך שכונות חרדיות…

    כל טוב !

  2. הרב אליהו ע"ה היה מספר על חכם סלמן מוצפי שכששלח את בנותיו לבית הספר בדק את המסלול בשעה היעודה ולבסוף קבע להן מסלול שארך במקום 5דקות, חצי שעה… כשהמורה התלוננה שהבנות מגיעות עייפות שאל אותה וכיצד את הולכת?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל