לתרומות לחץ כאן

לימוד התנ"ך לילדים

שאלה:

שלום וברכה,

מי שלומד תנ"ך עם ילדים (ובפרט ספרי יהושע, שופטים, שמואל ומלכים), האם צריך לדלג סיפורים עדינים כמו פלגש בגבעה, מלחמות שהיו בין מלכי ישראל ומלכי יהודה, סיפור אמנון ותמר, אבשלום שהרג את אחיו, ושמרד באביו, ושכמה מלכים עשו עבודה זרה, ושאחד מרד בשני וכדו׳ (בספר יהושע ושופטים אין הרבה דוגמאות כאלו חוץ מפלגש בגבעה ועוד קצת, יש מלחמות אבל בדרך כלל עם אומות אחרות שבאו להלחם, ורואים ניסי הקב"ה, ויש הרבה מוסר וחיזוק לאמונה ובטחון, ובפרט דוגמא לילדים כשרואים צדיקים ות"ח שהם כל כך קרובים להקב"ה, אבל בספרים אחרים, ובפרט בספר מלכים יש עוד הרבה דברים אחרים). בודאי שגם משם אפשר להוציא דוגמא ממלכים שהיו צדיקים הגם שהיצר הרע של העבודה זרה היה תקיף ביותר, והיו מלכים שעבדו הקב"ה בכל לב (כמו יאשיהו ועוד), אלא שאלתי היא לגבי הסיפורים העדינים האלו, שאם מדלגים אותם אז נדלג עוד הרבה סיפורים הקשורים לזה (שפלגש בגבעה, למשל, בתחלה זה עדין לספר לילדים, אבל אחרי זה, הגם שיש מלחמות, זה נראה לי יותר "מתאים"…).

אולי, לגבי המלחמות, המרידות, וכדו׳ שהיו בין אחד לשני, יתכן שאפשר לספר, אבל למשל (עוד פעם) לגבי פלגש בגבעה או אמנון ותמר נראה שיש לספר במהירות בלי לומר בפירוש מה שקרה.

אמרו לי שמרן הגר"ח קניבסקי שליט"א אומר "התורה לא מזיקה" ואפשר לספר, אבל איני יודע על מה הרב דיבר שרחוק בעיני לומר שלדעתו צריך להסביר לילדים מעשה אמנון ותמר או פלגש בגבעה. ואולי, אני טועה.

אם הרב שליט"א יכול להשיב מה להגיד ומה לא להגיד באופן כללי.

תודה רבה !

תשובה:

הכל אפשר ללמד רק צריך לדעת כיצד… לא צריך לספר על מעשה אונס, אפשר לספר על התעללות כפי שילדים מבינים אותה. וכן על זה הדרך. העיקר זה להדגיש הרבה את הצד הטוב והאלוקי בהכל.

הנקודה החשובה שניתן לראות כל הזמן וזה יש בלימוד נביאים כתובים איך שה' מתערב בכל מה שקורה בבריאה ואכפת לו והוא מעניש רשע ותובע אותו על רשעו, ונכון שאמנם יש מלכים רשעים וכדו' אבל הם נענשים על כך, וכן הנבואות מראות עד כמה ה' אכפת לו מדרכיהם של עם ישראל ועד כמה הוא קורא להם ומבקש ומתחנן שיחזרו בתשובה. ובאמת יש גם אנשים שחוטאים וגם בחטאים חמורים שמסבירים לילד עם כל חומרתם [כמובן לפי הבנת ילד], וכך באמת נראה העולם, אך התנ"ך מלמד את ההשקפה הראויה על כך שה' מתערב ואכפת לו ממעשי בני אדם. ויש בכך גם תועלת שהם נחשפים לדברים רעים אבל אם חיסון שרואים את המבט האלוקי עליהם

כדאי מאוד להעזר בספרים משבצות זהב על הנביאים הוא מביא את כל הפרשנות על הנביאים.

 

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל