לתרומות לחץ כאן

סיגריות בשבת – מה עושים?

שאלה:

שלום כבוד הרב ,
אני מבין שיש בורא לעולם יתברך שמו.

א.זכיתי בשנה האחרונה במצוות וליבי שמח
.אני כמהה להתקרב ליהדות אמת.
ועושה השתדלות לקיימן בימי חול.

אך היות ואיני מצליח לכבד את השם ולשמור את השבת בגלל עישון סיגריות ארורות אני באמת חש רע .עקב אי היכולת לכבדו בשבת.ועקב בושתי איני חובש כיפה ולומד תורה כהרגלי גם ביום השבת.
נא עזרתך, חיזוק, מילה, ומעשה. שתוכל להעניק וללמדני אשמח ואודה.

ב.האים מותר לקרוא בספרים כגון תהילים.מסילת ישרים.חובת הלבבות בשעות הלילה לפני חצות.
האים נהוג טרם קריאת תורה כגון חומש לשאת תפילה קודם לכן.כמו תפילת יחוד טרם הנחת תפילין.

ג.מהו קריאת תיקון כללי ובאיזה נסיבות יש לקרוא אותם.

ד.(אפשר שרק כבודו יקרא את השאלה שחליחה איש לא יעלב)
.לגבי "עשה לך רב".לצערי טרם פגשתי את האדם.הנכון הן רוחנית והן שיכלית.
אודה באים תשמח אותי ותפנה אותי לדעתך לרב עם מעלות טובות שלא מרים קולו .באיזור מגוריי בבאר שבע.

תשובה:

שלום וברכה

קראתי את שאלתך הראשונה וכאבתי מאוד, בשביל קצת רעל להחמיץ את השבת שעם ישראל מסר נפשו עליה במשך דורות?! ודאי שלא כדאי! יהודים בשואה במלחמות ברעב ובצמא שמרו שבת, אני בטוח שבהחלטה עקבית ברורה, תוך הימנעות מלבוא לידי נסיון אתה תצליח! תדאג שלא יהיו לך סיגריות לפני שבת בבית, ואדרבה תלך בגאון לבית הכנסת עם בגדי שבת וכיפה גדולה, וכך כבר יהיה ברור לך ולכולם שאתה לא מעשן בשבת. אני יכול רק לעודד אותך בדבר מדהים שיעידו עליו כל המעשנים הכבדים: ברגע שברור לך שאתה לא מעשן בשבת, אבל לגמרי, זה לא חסר לך! יש אנשים רבים שמעשנים שתי קופסאות ליום, ובשבת בכלל לא חושבים על סיגריה! לך על זה עד הסוף על כל הקופה וזה רק יעשה לך קל יותר. מה שמקשה עליך הוא זה שאתה פוסח על שני הסעיפים… ברגע שתלך על זה עד הסוף וכולם ידעו, הקושי יעלם. בדוק ומנוסה.

ב. מותר ורצוי בהחלט ללמוד בספרים אלו בכל זמן שהוא. אין צורך בתפילה לפני לימוד תורה, כמובן יש לומר ברכות התורה בבוקר לפני וכחלק מתפילת שחרית, וזה מועיל לכל היום.

ג. תיקון הכללי זו סגולה שהביא רבי נחמן מברסלב לתיקון פגם הברית, אין מצוה או חובה לומר דוקא פרקים אלו, מי שחסיד ברסלב עושה זאת.

ד. למען האמת אינני מכיר רב שמרים את קולו, וגם לא הייתי בוחר ברב כזה… אינני מכיר את באר שבע, אבל תפנה לסניף "לב לאחים" בעיר, שם יושבים חברה נחמדים מאוד, רבנים צעירים שמוסרים שיעורים, יקשרו אותך למי שתשמח בו.

בהצלחה רבה מאוד!

הצטרף לדיון

19 תגובות

  1. כבוד הרב, אני מאמין שעישון בשבת ח"ו מהווה מכשול עבור רבים. ומתוך האשמה והרגשת ה"מצד אחד אני רוצה לשמור מצוות וכו', ומצד שני מעשן בשבת" זה עלול לגרום להם ח"ו לצאת מהדת כדי לא להתמודד עם הלחץ שהאשמה גורמת להם, מה גם, אם אנשים רואים אותם מעשנים בשבת, זה מייאש… מה עם שידוך.. כו' כו'.. לא יזמינו אותי להיות עשירי במניין…

    חיפשתי ומצאתי מכשיר לאידוי טבק (וקנאביס)
    שכרגע לא מצאתי אותו במכון צומת, אך יש באתר המוצר אישור של מכון צומת שפג ב2021. אם אכן המוצר עדיין עם אישור (בלי נדר אשלח להם הודעה), אפשר להשתמש בו?

    כבוד הרב, אני הקטן יודע שאנשים שרגילים לזה, זה כל כך עלול להיות להם קשה לפעמים אם לא תמיד ח"ו. ממש נגע במקום עונג ח"ו.
    אם יהיה להם פיתרון, הם יוכלו להרגיש יהודים, ואחרי המעשים נמשכים הלבבות.

    תודה רבה כבוד הרב

  2. אינני מכיר את המכשיר ולא יודע על מה התבסס ההיתר ולמה פג תוקפו.. כל זה מצריך בירור מעמיק, תשלח לינק למכשיר וננסה ללמוד עליו.

  3. שמח לשמוע :)
    https://www.elorisrael.com/
    יש בתפריט של האתר "אודות" כשלוחצים זה מוביל לתעודה ממכון צומת, וכמובן יש באתר עוד בתפריט כגון "עלינו". ודרך ליצור קשר במייל ובטלפון. אשמח שיתברר שאפשר להשתמש.

    תודה רבה כבוד הרב

  4. בטח :)

    מתפריט ניווט האתר:
    לינק שנקרא "אודות":
    אודות אלאור – מכשיר אידוי המאושר לשבת קודש
    המכשיר elor הוא מכשיר אידוי לקנאביס שנמכר בכל מיני מקומות – רק שהוספנו לו תוכנה שומרת שבת – דהיינו שמפעילה לבד את המכשיר לפי דרישות הלקוח. כך שאין פעולה של הדלקה או כיבוי והמכשיר עובד לבד.

    המוצר גורם לאידוי החומר ששמים בו ( טבק או קנאביס רפואי) להפיכתו לאדים ולהכניסם לשקית הממוקמת מעליו ..לאחר הפעולה השקית מתמלאת מהחומר הרצוי וכל מה שנשאר זה לנתק אותה מהמכשיר. לחבר לשקית פומית ואפשר ליהנות מתוכן השקית. — שמנו לב שבמידה ושמים קצת יותר טבק אז מקבלים אפקט של עשן. שעוזר לחובבי העשן. המכשיר הבסיסי עובד כל חצי שעה אבל כל לקוח והדרישות שלו . זה המוצר – מקווים שתיהנו . צוות אתר elorisrael.com

    לינק שנקרא "עלינו":
    אנחנו זוג חוזרים בתשובה שהיה לנו קשה בשבת עם הסיגריות והקנאביס (לבעלי יש אישור לקנאביס רפואי)
    או שהשבתות היו מלאים בשינה ,מתחים ,כעסים , סוג של גמילה או שנפלנו ועישנו במשך השבת

    ואז תחושת הריקבון הייתה מלווה אותנו מההבדלה עד יומיים אחר כך.
    לכן חשבנו וחשבנו מה לעשות ומאת השם עלתה לנו המחשבה להפוך מכשיר אידוי למכשיר שומר שבת
    קנינו מכשיר אידוי אבל שעון שבת רגיל לא יכול לעשות את העבודה..
    לא התייאשנו ופנינו לאיש אלקטרוניקה והטלנו עליו את המשימה
    לא עברו שבועיים וקיבלנו מכשיר עם קופסא מלאה במתגים. אבל עובד לבד במהלך השבת
    הלכנו מהר ל "מכון צומת" לבדוק שהמכשיר כשר לשבת ואכן לאחר שבועיים נוספים – התשובה הייתה חיובית אבל רמזו שנחליף את הקופסה במשהו יותר חדיש – ואני אקצר ..

    ובסוף פיתחנו תוכנה שנמצאת בתוך המכשיר ומפעילה אותו לבד לפי דרישות הלקוח.

    קיבלנו אישור רשמי מ"מכון צומת" — והחלטנו לזכות את הרבים
    שילמנו המון עבור ההוצאות אבל זה היה שווה .השבתות הפכו להיות חוויה ממש נעימה .

    שומרים שבת ומעשנים, אני טבק ובעלי קנאביס רפואי — ממש חלומי בשבילנו.
    מקווים שגם לכם אם קשה לכם בשבת שבת שלום ותודה שקראתם.

    לגבי לינק שנקרא "אישורים"
    יש את המסמך של מכון צומת (אפשר להבין את המסמך, פשוט האיכות לא הכי חדה ועם הראייה שלי וההיגיון שלי בלחבר אותיות… אז אולי טעיתי פה ושם בהעתק, ובמקומות שממש לא הבנתי שמתי שלוש נקודות או הסבר)
    מצד שמאל למסמך יש "אלאור עוסק מורשה 024115164"
    תוכן המסמך:
    "
    ב"ה, י"ג בכסלו ה'תשע"ט 25/12/18
    לכבוד ליאור משולם
    רח' ד"ר הרמן … 8 – רחובות.

    אישור למכשיר אידוי צמחי מרפא
    וופורייזר וולקנו דיגיטלי
    דגם: VOLCANO DIGIT מחברת: Storz & Bickd
    עם תוספת פיקוד להפעלות אוטומטיות לשבת

    1. אישור שימוש במכשיר זה בשבת הוא רק לחומר המוגדר כתרופה (כגון קנאביס רפואי) לאדם הסובל ללא השימוש בתרופה בשבת.

    2. אישור זה תקף רק כשלמכשיר מולבש כיסוי על כל הלחצנים שבו.

    3. הטמפרטורה הרצויה צריכה להיות מכוונת מלפני שבת. ואישור זה תקף אך ורק לפעולות אוטומטיות ללא התערבות בהפעלות.

    4. במידת האפשר, יש להכניס את כל החומר הנדרש לפני שבת לתוך המחסנית והחומר יספיק לכל ההפעלות בשבת.

    5. הוספה או החלפה של החומר למחסנית, צריכה להיעשות בזמן שהמכשיר בהפסקה.

    האישור תקף לשלוש שנים (לא הבנתי מה כתוב אך כנראה "ויפוג") ב-י"ג בכסלו ה'תשפ"ב
    (תאריך לועזי לא הבנתי בוודאות חוץ מהשנה שהיא 21.)

    בברכת התורה
    הרב מנחם פרל
    ראש מכון "צומת" (ומופיעה חתימתו)

    לינק "הדגמה"
    המכשיר מגיע עם שני כבלים כבל חשמל וכבל USB יש להכניס את כבל החשמל ולאחר מכן את כבל הUSB והמכשיר מתחיל לעבוד . יש לכוון את הטמפרטורה הרצויה ( מומלץ 220 מעלות) יש להניח את המכסה על צג הכפתורים (לפי דרישת "מכון צומת") והמכשיר עובד . את המחסנית כל אחד יכול למלא בחומר החביב עליו וכל מה שנשאר זה לקוות שזה יעזור בשמירת שבת . המכשיר גם יכול לעבוד במהלך השבוע ע"י כפתורים שמצויים בו אדום = חימום וירוק = אוויר למילוי השקית חזקו ואמצו ואל תתקמצנו (על החומר ששמים במחסנית ועל המחיר)

    לינק שנקרא "?כמה ולמה?"

    המחיר — 2800 שח = מכשיר חדש +חמש שקיות + אחריות לשנה.

    יש מצב להשכיר את המכשיר – 400 שח לחודש +100 שח חד פעמי (עבור השקיiת)

    מצטערים על המחיר הגבוה יחסית –היו לנו המון הוצאות להגיע למציאות הזאת שיש מכשיר כשר לאידוי בשבת. מה שהיה חלום הפך למציאות

    חייב להוסיף – שאין מחיר לשמירת שבת, היא מקור הברכה

    ולחיזוק — כתוב..

    "ישמחו במלכותך שומרי שבת וקוראי ענג עם מקדשי שביעי…."
    "ושמרו בני ישראל את השבת לעשות את השבת לדרתם ברית עולם.
    ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם…"
    יש לזה מחיר?

    שבת שלום ובהצלחה לכולנו

    לינק "צור קשר"
    052-8000274 טלפון
    ויש שם אפשרות לשלוח מייל ומפה של משרדם.

  5. מתוך הדברים אני מבין שההיתר היה רק לצורך רפואי, וכנראה בגלל שיש כאן כמה חששות, חשש מוקצה לגבי התמציות המוכנסות, לדעתי יש גם חשש של בונה וסותר בפירוק והרכבה, אבל יש לשאול, ואנסה לברר את הדברים עם הרב פרל, ולהגיב כאן שוב לכשישיב לי.

  6. לפי הודעתו של הרב פרל אלי, אני סבור שיש בזה חשש איסור גמור, דרבנן לגבי מה שנעשה מערב שבת, ודאורייתא במידה ויעשה זאת בשבת, ואסביר:
    הכנסת טבק לאידוי בשבת היא בישול גמור, הרב פרל מגדיר זאת כגרם בישול משום שסבר שההשהייה של המכשיר והיות נדלק מעצמו לאחר זמן מוגדרת גרמא, אבל נושא זה מורכב ונדון בין האחרונים לגבי הנחת סיר על פלטה שתדלק בשעון אם זה גרמא או מעשה בידים ובכל מקרה הרי גם גרם מלאכה אסור בשבת כמבואר בסוף סי' שלד, לכל הפחות לדעת הרמ"א. לגבי מה שמוכנס בערב שבת יש חשש איסור שהייה, על זה הורו לכסות כפתורים אבל עשיין יש לעיין.
    אני מצטט את הודעתו של הרב פרל.
    שלום,
    לפי זכרוני,
    לפני שבת המשתמש מניח עלים במקום, מתכנת את המכשיר (תיזמון וטמפרטורה). מכאן והלאה הכל אוטומטי כמו שעון שבת. אבל שעון שבת שמבשל בשבת.
    אני מבין, שהמשתמשים במשך הזמן נזקקים ליותר ממנה אחת בשבת. א"כ, המנות הבאות יונחו בשבת ויבשלו בבוא העת שתוזמנה מראש. כאן כבר יש גרם בישול (צליה).
    ההסתייגות נובעת משלש טעמים: א. אף שאיננו מחמירים כאג"מ (ד,ס) ומשתמשים בשעון שבת, לא נראה נכון לבשל בשבת עצמה. ב. גרמא בבישול. (ויש מד"א שבבישול, כיון שכל המלאכה נעשית בגרמא, לא שייך בישול). ג.החשש שמישהו ישתמש בזה לסיגריות. ואני חושש בזה משום אביזריהו דשפ"ד, אחרי שהיום ברור לכל דעות הרופאים שיש בזה סכנה ממשית.
    אחרי כל ההסתיגויות, מי שסובל מאד מכאבים, וקנאביס רפואי יכול להועיל לו, ע"פ המלצה כתובה של רופא, אישרנו לו.
    הערה טכנית – בעקבות תביעה משפטית, על כך שהיצרן לא אישור טיפול במכשיר, וחלק מהמכשירים ששווקו, היו, כנראה מזויפים- חדלנו מלאשר מוצרים אלו. מה גם שחלפו 3 שנים ממתן האישור, כך שממילא פג תוקפו.

  7. אם מחממים את הקנאביס לחום מסוים לפני שבת, אז כיוון ש"אין בישול אחר בישול בדבר יבש" (הלכה שאני לא בקיא בפרטיה), אולי זה כבר לא נחשב בישול בשבת?

    תודה רבה כבוד הרב

  8. תודה רבה כבוד הרב

    האם הכוונה לאדים?
    אם כן, לאשכנזים מספיק שיהיה חם קצת, ולספרדים חום שהיד סולדת? אז אז אולי צריך מכשיר שישמור על חום בינתיים, אולי אפשר עם המכשיר הזה לכוון כך.

  9. תודה רבה כבוד הרב

    אז אם יש חימום מלפני שבת לטמפרטורה מסוימת, נגיד של כל הקנאביס שמתכננים לצרוך בשבת,
    ואז מכוונים מלפני שבת שהמכשיר יפעל על קצת חום עד הזמנים הקבועים (גם מכוונים מלפני שבת) בהם יתגבר לטמפרטורה הרצויה.

    לאשכנזים זה לא נחשב בישול ולא גרם בישול?

    (קראתי באתר, על דגם אם איני טועה זהה או דומה למה שדיברו על מכשיר elor. כתוב שאפשר לחמם את המכשיר לטמפרטורה רצויה)
    וכתוב באתר של elor שקישרתי "המכשיר elor הוא מכשיר אידוי לקנאביס שנמכר בכל מיני מקומות – רק שהוספנו לו תוכנה שומרת שבת – דהיינו שמפעילה לבד את המכשיר לפי דרישות הלקוח. כך שאין פעולה של הדלקה או כיבוי והמכשיר עובד לבד ."

    אני לא מכיר את המכשיר, אך אולי אפשר לכוון מראש שבנוסף לזמנים הקבועים בתוכנת המכשיר מלפני שבת,
    המכשיר גם יכוון שיפעל בטמפרטורה מועטה בכל הזמנים שלא נחשבים "זמני עישון".

    כבוד הרב גרם מלאכה אסור גם לספרדים?
    גרם מלאכה זה כרת?

  10. אינני יודע במה עוד כרוך המכשיר, לגבי שאלתך הספציפית הנוגעת להצעת המגיב הקודם, לא די שיתחמם לחום מסויים לפני שבת, צריך בישול גמור לפני שבת שאינו פג לגמרי בשבת, וזה יועיל רק לבני אשכנז, וגם בזה אני סבור שאולי פתרנו את הבעיה של בישול אבל אולי יש בזה חשש שהייה.

  11. תודה רבה כבוד הרב

    אז אם הבנתי נכון, כדי להתיר לספרדים ואשכנזים מאדה קנאביס צריך:

    – בישול גמור של הקנאביס לפני שבת שאינו פג לגמרי בשבת, (דהיינו לאשכנזים שהמכשיר יישאר עוד מערב שבת חם אפילו קצת. להבנתי זה בשביל להשאיר את האדים קצת חמים כי “יש בישול אחר בישול בדבר לח” אך אם המאכל הלח עדיין חם קצת מערב שבת, לפי האשכנזים זה מותר, ואז אפשר אפילו לשים קנאביס "חדש" (שבושל בישול גמור לפני שבת) במכשיר.
    ולספרדים צריך שהמכשיר יישאר חם מערב שבת בחום שהיד סולדת בו.

    – לגבי שהייה, באמת גם אני לא מבין איך עשוי המכשיר, אך אולי זה קל יותר כי אני משער שגוף החימום עטוף במתכת, ואני יודע שיש שנוהגים לשים טס כסף על פלטת שבת, אך (מספר אורחות שבת שקניתי בהמלצת כבוד הרב, מאחת ההערות בנושא "שהייה בתבשיל שהתבשל מערב שבת") "והנה הבה"ל סי' רנ"ג ס"א ד"ה ונהגו כתב דלכתחלה טוב להחמיר כשיטת השו"ע, ולא להשהות ע"ג אש שאינה גרופה וקטומה תבשיל אא"כ הוא מצטמק ורע לו, אך החזו"א סי' ל"ז סק"ג ד"ה במ"ב וסק"ו כותב להקל לכתחלה כדעת הרמ"א."

    אז האשכנזים מותר להם להקל?
    ולגבי הספרדים, לא הבנתי האם שיטת שולחן ערוך היא שלא להשהות ע"ג אש שאינה גרופה וקטומה תבשיל אא"כ הוא מצטמק ורע לו, או שלא להשהות ע"ג אש שאינה גרופה וקטומה בכלל. אך אם הכוונה "… אלא אם כן מצטמק ורע לו" אולי זה "מצטמק ורע לו"? או שבעצם הלחות שם דווקא לא מצמקת אותו בהכרח. אך אם זה כן "מצטמק ורע לו" ואז גם לפי השולחן ערוך לספרדים מותר להקל בשהייה?
    כי אומנם טוב לו בכך שההצטמקות מוציאה את התרופה, אך צריך לקנות עוד אז "רע לו"?

  12. לשים חדש בשבת, משהו שלא בושל או בושל והצטנן לא יעזור גם אם המכשיר עצמו חם!
    לא יעזור שהמכשיר מתכת ככל שהיא חלק ממנו, הרעיון בטס כסף שהזכרת הוא שאינו חלק מהדבר ובא למעט ממנו ולהיות היכר.

  13. תודה רבה כבוד הרב

    שמירת החום לא הייתה מחמת האדים/טיפות שנשארו אולי במכשיר? הצמח עצמו (לפני בישולו) נחשב דבר לח?
    לפעמים הוא קצת דביק מבפנים האמת, נראה לי שיש סלנג שמתייחס לדביקותו. כן, מגוגל:
    Sticky Icky הוא כינוי סלנג לקנאביס באיכות גבוהה. מונח זה מתייחס לשרף הדביק שמצפה הרבה ניצני פרחי קנאביס באיכות גבוהה.

    – אז אפשר לשים את כל החומר הנצרך לשבת (שבושל לפני שבת ועדיין נשאר חם קצת) בתוך קערת זכוכית על טס כסף שעל פלטה חשמלית לחכות לרגע ההצטרכות?
    – ובמכשיר עצמו צריך להיות חלק מתכת חיצוני (לא מותך עד שנחשב חלק מהמכשיר), וזה בסדר? (לפחות לאשכנזים)

    תודה רבה כבוד הרב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל