לתרומות לחץ כאן

בגדי שבת – האם חובה לייחד חולצה לשבת?

שאלה:

שבת קיג. "וכבדתו שלא יהיה מלבושך של שבת כמלבושך של חול".
משמע שצריך בגדים מכובדים יותר, לפי זה רציתי לשאול האם יש ענין למשל בחולצה של שבת, תינח חליפה או כובע שבאמת מטבע הדברים אלו של שבת נשמרים יותר ומכובדים יותר, אבל חולצה זאת אותה חולצה בדיוק… האם יש ענין שתהיה חולצה מיוחדת לשבת? או למשל ציצית (- טלית קטן) מיוחד לשבת?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

מעיקר הדין אין חיוב אלא בבגדיו העליונים הניכרים והמכובדים, אבל המדקדקים נהגו גם בשאר בגדים מלבד בגדי הזיעה,שאלו די שיהיו מכובסים בלבד. כמובן מי שלא לובש חולצה לבנה כל השבוע, חייב מדינא ללבוש חולצה חגיגית בשבת.

מקורות:

פסקי תשובות סימן רסב הערה 30:

במג"א (סק"ב) בשם כתבי האריז"ל ואחריו בכל הפוסקים והמשנ"ב. ובמורה באצבע להחיד"א זי"ע סי' ד' סעי' קל"ט "אשרי מי שיש לו בגדים מיוחדים מכף רגל ועד ראש מיוחדים לשבת", אמנם אין הכוונה גם על הבגדים התחתוניים הסמוכים לגוף, שלהם די מכובסים, ולא שמענו לייחד גם בגדים אלו מיוחד לשבת, וכן משמע בהדיא בקיצור של"ה שג"כ כותב כעין דברי החיד"א הנ"ל ומפרט "ואפילו חגורה או סנדלים או מצנפת", משמע שדוקא אלו שאין עוברים כיבוס, ובמעשה רב להגר"א זי"ע (אות קמ"ז) "מנהגו להחליף כל בגדיו מכף רגל ועד ראש" (ולא כתב מיוחדים, אלא החליפם, והיינו במכובסים, ורק הבגדים העליונים ואותם שאינם מכובסים מיוחדים לשבת), ובדינים והנהגות לחזו"א פ"ט אות ג' "החליף לשבת כל בגדיו גם הטלית והכיפה והנעלים", וכן בעוד הרבה מספרי מנהגי גדולי ישראל. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל