לתרומות לחץ כאן

הזמין מוצר באנטרנט והגיע באיחור

שאלה:

ג' תמוז תש"פ
בעניין גזל או טעות הגוי
נשאלתי מאדם שהזמין דרך רשת האינטרנט מוצר ששוויו 70 שקלים מחברת ebay שידוע שכיום מזמינים מחברה זו מליוני אנשים מהארץ ומהעולם שכן חברה זו יתרונה שיש לה את כל המוצרים כמעט ,מביגוד ,מוצרי חשמל ,אלקטרוניקה ,מחשבים ,חלקי חילוף ועוד ועוד ללא סוף, וידוע גם שבעלי החברה הנם גויים ,ודרך פעולת החברה היא שמציגה כל מוצריה דרך האינטרנט ואדם מזמין מוצר דרך האתר ומשלם באשראי ותוך כמה ימם מגיע אליו המוצר לארץ ומקבל הודעה לטלפון שלו שהמוצר נמצא בחנות בקרבת ביתו (חנות שעובדת עם החברה ושומרת ללקוחות את המוצרים שבאים מחו"ל), ובא לקחת המוצר ,וכך הדרך בארץ ובעולם כולו. והנה מיודעינו הזמין את המוצר וחיכה לקבלו ולא קיבלו(לאחר ששילם כבר באשראי) ועבר כשבועיים והוא התייאש וטלפן לחברה ואמר שמבטל את הזמנת המוצר והם הסכימו וביטלו לו גם כן את חיוב התשלום.
אולם כעבור כמה ימים מקבל מיודענו הודעה לטלפון שהמוצר נמצא בארץ החנות בקרבת ביתו לבוא לקחתו והוא הגיע ולקחו. וכעת שאלתו בפיו מה יעשה. כי הנה מדיניות החברה שאי אפשר כעל לו להחזיר להם וגם אי אפשר לו לשלם להם כי אין עם מי לדבר שם הכל ממוחשב. עוד נאמר לי בבדיקה שעשיתי שמקרים כאלו קורים בחברה עשרות ומאות כל חודש בעולם כולו שמחזירים תשלום והמוצר כבר היגיע, ושמא יש לומר שהחברה לוקחת זאת בחשבון.
לכאורה נדון השאלה (כאשר אנו נמצאים במצב שאי אפשר לו לשלם או להודיע למאן דהו כדפרישית) אם יש כאן גזל הגוי ולפי מה שפסק השולחן ערוך חו"מ שנט סעיף א אנו נמצאים בבעיה או יש כאן טעות הגוי ולפי מה שפסק השולחן ערוך חו"מ שמח סעיף ב בהגהה הדבר מותר. אמרתי בעניי שפנה למעלת ידידי הדיינים לחוות דעתם הרמתה.

בברכת התורה
גיא אלקנה לוטינגר
מו"צ בית הוראה "שואל ומשיב" בת ים
ראש כולל "שובה ישראל"חולון

עוזר הלכתי להרה"ג יעקב רוז'ה רב חב' קדישא וזק"א

תשובה:

שלום וברכה,

כפי שכתבת שמקרים אלו קורים הרבה מאוד, וכאן באתר אנחנו שבעים משאלות אלו. ולכן גם אני חושב שאת שהאתר המכירות מפצה את הלקוח על האיחור, וגם אם אחר זמן יגיע המוצר ללקוח הם מצידם מסכימים לכך, ולא יבקשו החזר כספי.

גם אם ההנחה הזו אינה נכונה והם היו רוצים החזר כספי או החזר המוצר, ההלכה בזה שהחפץ שהגיע באיחור אחר ביטול העסקה דינו כאבדת הגוי, ואבדת הגוי אסור להחזירה. ולכן אסור ללקוח להחזיר את החפץ לגוי ומותר לו לכתחילה לקחת את המוצר לעצמו. אולם במקום שיש חילול השם חייב להחזירה. ולכן אם קיים חשש שהאתר יראה בשרות הדואר שהמוצר הגיע ליד הלקוח, יש בזה איסור של חילול השם, וחייב להשיב.

במקרה דנן שמדובר באתר ענק, ואין להם אפשרות לעקוב, אין חשש של חילול השם, ולכן הלקוח יכול לזכות לעצמו.

בהצלחה.

מקורות:

דין אבדת גוי – שו"ע חו"מ סימן רסו.

במקרה דנן המוצר נעלם מתחת ידם ואינם יודעים היכן נמצא, ואם היה יהודי היה חייב מדין השבת אבדה. ובגוי אסור להשיב. 

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל