לתרומות לחץ כאן

תפילין כל היום – מותר או אסור?

שאלה:

שלום כבוד הרב.
האם מותר להישאר בתפילין כל היום? תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

ראה שו"ע סי' לז סעי' ב ובביאור הלכה שם מדברי הפרי מגדים והישועות יעקב כל אחד לפי הנוסח שלו, שבעצם עיקר המצוה היא להיותם עליו כל היום, רק לענין הדין של "ביטול עשה" נקבע שאם היו עליו אפילו רגע אחד ביום כבר אינו נחשב ביטול עשה, ככל המצוות התמידיות שהשיעור הוא פעם ביום, ולכן כיון שחוששים שאין לנו גוף נקי או שחוק וקלות ראש, עושים את המעט שניתן ובלבד שלא יחשב כביטול עשה. אבל בדורות הראשונים אכן היו מקיימים את המצוה כתיקונה מדאורייתא שיהיו עליו כל היום. ושמעתי מהגאון רבי אביגדור נבנצל שליט"א רבה של הרובע היהודי שתמה, מדוע לא מניחים תפילין בשמונה עשרה של מנחה, הרי בזמן שאדם מתפלל שמונה עשרה הוא ודאי דואג להיות נקי וללא קלות ראש, ומדוע יבטל באותו הזמן מהתפילין. ובכלל כל אחד יכול לעשות לעצמו חשבון מה הוא מסוגל…

הערה מענינת.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. ומה בקשר לגסות הרוח? כשאדם, גם אם הוא אכן מסוגל לשמור ע"ע, נוהג בפרהסיה בצורה שכל העולם לא נוהג האין בזה משום גסות הרוח? ויתכן להציע שישאר רק עם תפילין של יד והכל מתחת לשרוול מבלי לקשור על קצה האצבעות.

  2. הרב צבי אריה סטפנסקי שליט"א אמר לי בשם הגר"א שיוהרא שייך רק בדבר שהוא משום מידת חסידות כגון מה שכתוב מי חשובי את לאתאבולי על ירושלים אבל במצוה אין לחשוש ליוהרא ולעניות דעתי נראה שככל שיהיו יותר אנשים שלומדים עם תפילין לאט לאט זה יהפך ליותר מקובל ואז ממילא יתבטל החשש הזה. ואמנם במסגרת כגון ישיבה מסודרת או כולל איני יודע מה לעשות

  3. בכולל של הרב נבנצל בבית הכנסת הרמב"ן עשו מבצע שכל אברך שילמד בסדר א' עם תפילין יקבל מלגה מסוימת ועל ידי זה נהיתה מצוות תפילין בשעת הלימוד לדבר מקובל שם, ואולי ראוי שגם במקומות אחרים יעשו כן, כי בשעת הלימוד אין שום חשש לקיים מצווה זו, ולהיפך, הרמב"ם כותב שעל ידי התפילין מחשבותיו של האדם מתקדשות ומתרוממות. וכל מצוה שניתן לקיים אין קץ למעלתה והנחת רוח שזה עושה לבוראנו יתברך שמו והשכר הנצחי שיזכה בו האדם על ידי זה לעתיד לבא. בהזדמנות זו ברצוני להודות מכל הלב לתלמידי חכמים כאן המלמדים דעת את העם ירבו כמותכם בישראל.

  4. תפילין – מצוותן כל היום.
    בכמה מקומות ציווה ה' בתורתו להניח תפילין, ובכל שעה מקיים המניחם שמונה מצוות, וכל שאינו מניח תפילין עובר בשמונה עשין (מנחות מ"ד) [ועיין בספר בית יעקב שכתב שכל זמן שיכול להניח ואינו מניח עובר ב8 עשין] ועיין במעשה רב (הלכות ציצית ותפילין יח)"לילך בתפילין כל היום, ואפילו משא ומתן מותר ואכילת עראי גם כן מותר, רק דברים בטלים אסור, ואם חושש ליוהרא בפני הבריות מותר בשל יד לבד. ומכל מקום טוב לעשות של ראש קטן והרצועות יהיה גם כן מכוסות מלילך בשל יד לבד".
    ועיין בכתר ראש לרבי חיים וולאזינער [אות ט"ו] "הגר"א הצטער מאוד על הדור הזה שמבטלין עיקר המצווה דתפילין, שמצוותה כל היום, וכידוע שבעל הסמ"ג היה מסבב העולם להזהיר לכל ישראל שילבשו ציצית, כך אילו היה בכוחותיו [של הגר"ח] היה סובב את העולם להחזיר עטרה ליושנה שיניחו ישראל תפילין כל היום, והעיקר להיזהר שלא לישן בהם, ושלא להפיח ח"ו, ובניקל יכול להיזהר ולקיים המצווה".
    כתב בעל החינוך [תכ"א] המחמירים בקדושת תפילין ומניאים לב ההמון בדבריהם מהתעסק בה אולי כוונתם לטובה, אבל באמת יש בזה מניעה לבני אדם בכמה מצוות, והיא רעה רבה. והמתחכמים להוסיף על דברי חכמים או לגרוע – אינו חכמה. ועיין בחיי אדם (תפילין, י"ד, י"ח) ובערוך השולחן (ל"ז, ג).
    ועיין בשו"ת הרמ"ע מפאנו (ל"ט) שכתב: מותר למי שטרוד בעסקיו להניח תפילין כל היום, אדרבה הוא לבדו מצווה, וכו' והמונע רבים מעשות מצווה ומבקש טצדקי למיפטר נפשיה צריך כפרה וודאי.
    ומהראוי להביא מה שכתב בספר מעשה אי"ש (ב, ק"א) שהגר"ש קוסובסקי שאל לחזון איש מה הדין אם הוא לבוש בתפילין ובא אחד לערוך חוזה וכדומה, האם יפשוט לפני זה את התפילין, והשיב לו, שאפילו אם הוא בלי תפילין יניח את התפילין וכו' עיי"ש.

  5. סבא שלי אמר לי שפעם, עד לפני כארבעים שנה, היה מקובל ומצוי מאוד בירושלים אנשים שלומדים עם תפילין במשך כל שעות היום, וכן בספר על ר' זליג ברוורמן רואים תמונה שלו כשהוא מוסר שיעור בישיבת מאה שערים כשהוא ועוד בחורים עטורים בתפילין וכן ר' שמואל אהרן יודלויץ' זצ"ל היה הולך כל היום עם תפילין ועודד אנשים שגם הם יעשו כך, וכן בתמונה המפורסמת של ה"סבא" בישיבת חברון רואים אותו לומד גמרא עם תפילין ושמעתי אומרים שתמונה זו צולמה בסדר ב', בבית המדרש של מרן הגרח"ש גריינמן נוהגים עד היום אברכים ובחורים ללמוד עם תפילין במשך כל שעות היום וכן עושים בישיבת אדרת אליהו שבעיר העתיקה, וכן בכולל של מרן הגר"א נבנצל וכן הוא בעצמו עושה, וחבל שבתקופה האחרונה זה נהיה דבר קצת משונה, אבל ברוך ה' ישנם עדיין אנשים, בעיקר מבוגרים, כמעט בכל השכונות, שלומדים עם תפילין, אם תבא לבית המדרש סדיגורא תראה שם יהודים מבוגרים לומדים עם תפילין וכן בבית המדרש חזון איש ברמת שלמה תראה את הרב טרוביץ' שליט"א ועוד תלמידי חכמים לומדים עם תפילין ואכן מי שבידו הכח ראוי לעודד כמה שיותר אנשים לקיים מצווה רבה זו ולהפכה לדבר מקובל כפי שהיה כל הדורות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל