שאלה:
איך זה יתכן שבנו של גדול הדור ובנו של רשע אפיקורס חוטא ומחטיא שניהם יגידו קדיש על האבא למשך אותה תקופת זמן? הרי ממ"נ, אם הצדיקים זקוקים לקדיש כל הי"א חודש – הרי שלרשע גם י"א שנה לא יספיקו. ואם לרשע מספיק י"א חודש – הרי שלצדיק גם י"א יום לא צריך? כמו"כ אם כל מה שלא אומרים בחודש הי"ב זה כדי שלא לעשות אביו רשע, הרי בהגדרה הנ"ל שידוע וברור שהיה רשע מפורסם ומת ברשעותו מדוע יפסיקו?
תשובה:
שלום וברכה
כתוב שדינם של פושעי ישראל בגיהנום שתים עשרה חודש. אני מניח שיש דרגות בגיהנום, ולא הרי כפרתו של רשע גמור ככפרתו של בינוני וכדומה. הנושא אינו רק הזמן אלא גם מהות וסוג העונש… כי למרות שאכן ישנם צדיקים ורשעים הרי שאדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא ובגמ' נאמר שרק ארבע אנשים מתו בעטיו של נחש וכלומר ששאר בני האדם מתים בחטאם, רק שבבודאי חטאו של הצדיק הוא רק בדקות שבדוק לפי ערכו, אך עדיין יש על מה לכפר ואינו דומה גהינום על עבירה קלה שבקלות שהיא רק פגם דק אצל לצדיק לגיהנום של הרשע, ומכל מקום בוודאי שאמירת הקדיש של הבן מועיל לנשמת הנפטר בכל מקום שהוא זקוק בו לתיקון, אף שאיננו מבינים בכך כלל, שנדע רק טוב.
גם מי שידוע כרשע, אין רשות לבנו להתייחס אליו כך. אבל אמת הדבר שיש שכתבו, שכאשר אין לו בנים ומישהו זר אומר עליו קדיש, שיאמר גם בחודש ה12…
שבת שלום
כפי שהבנתי אכן משפט רשעים בגהינום י"ב חודש אבל עד שמגיעים לשם… זהו הזיכוך האחרון… שלא נדע… עכ"פ צדיקים בוודאי לא "מבלים" שם כ"כ הרבה זמן. ורשעים צריכים יותר הכנה עד שיגיעו והדרא קושיא לדוכתא
חכמים נתנו גדר ולא נכנסים לקבל על עצמנו את תפקידו של בורא עולם להיות ה"שופטים"…
השאר תגובה