הניח מאכל על האש סמוך לצאת שבת ונתבשל לאחריה

שאלה:

כשהניח מאכל להתבשל סמוך לצאת השבת, והתבשל אחר השבת, האם חייב משום 'מבשל'?

תשובה:

שלום וברכה

שאלה זו כידוע נסתפק בה הפרי מגדים בפתיחה להל' שבת, וראה מה שכתב בזה בשו"ת פני מבין או"ח סי' רמ. וראה בחלקת יואב או"ח סי' י שהוכיח בכמה ראיות שאינו עובר באיסור בישול, וכ"כ הרש"ש שבת עג א, ובכלי חמדה פ' יתרו אות ה הביא בזה מחלוקת גדולה בין האחרונים, מהם הצפנת פענח שסבור שעבר בזה איסור דאורייתא של בישול וחייב מיתה, וראה עוד מה שדן בזה באפיקי ים ח"ב סי' ד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. והפוך? הניח בע"ש בדקה האחרונה? האם יהיה זה תלוי בזה לדעת החלקת יואב יהיה חייב ולדעת הצפנת פענח יהיה פטור? או שכאן אומרים אין שביתת כלים וכיון שההנחה היתה בהיתר הרי שלא עבר כלום?

  2. בפשטות ודאי אין בעיה [מלבד כללי איסור שהייה], זה רק קשור לסוגיא של הנימוקי יוסף בנרות שבת של זרק חץ מראש הגג… עיין במקורות שציינתי חלקם עוסקים גם בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל