עד מתי נחשב 'כתפילה בציבור'

שאלה:

שלום וברכה,
נסתפקתי עד מתי מהשעה שהתחילו הציבור שמונה עשרה , אוכל להתחיל אחריהם ויחשב לי כתפילה בציבור (אשמח לשמוע גם את הלכתחילה וגם את הדיעבד- שלא נזדקק)
תודה וברכה לרב מראש

תשובה:

עיקר ענין תפילה בציבור הוא להתחיל כולם יחד, אבל יש גם מעלה פחותה אמנם, בלהתפלל עם הציבור אף שהתחילו קודם, כמבואר בשו"ע בסי' קט לאורך כל הסימן. כמו כן אם אתה מתחיל כשהן עוד בשלושה ברכות ראשונות כתבו מקצת אחרונים שזה נחשב כאילו התחלתם יחד.

מקורות:

ראה משנה ברורה סי' צ ס"ק כח שצריך שיהיה העשרה אנשים מתחילים יחד, בדיעבד ובדרגה פחותה מכך כאמור כל עוד הם מתפללים ניתן להצטרף כמבואר בסי' קט, או להתחיל עם הש"ץ ולומר איתו יחד עד אחרי קדושה, ושוב לסיים איתו שומע תפילה. בשו"ת בצל החכמה כתב שתוך ג' ברכות ראשונות נחשב שהתחילו יחד.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. כמה אנשים צריכים עדיין לאחוז בג' ראשונות ע"מ שיחשב כתפילה בציבור?

    1) האם צריך שכל העשרה יאחזו שם או שמספיק שהמאריך שביניהם עדיין אוחז בג' ראשונות? או שמא צריך רוב?

    2) מה אם כל העשרה התחילו לא ביחד אלא כל א' כאשר קודמו עדיין היה בג' ראשונות?

  2. הרב כתב שכול עוד הציבור מתפללים – המצטרף חשוב לו בדיעבד כתפילה בציבור, נסתפקתי האם כשאחד מאריך ונמצא בתפילה אף כשהש"ץ כבר באמצע חזרה או אפילו לאחר שהש"ץ גמר תפילה – האם במצב כזה עדיין יש אפשרות להצטרף כיוון שאותו טחד עוד בתפילת שמונה עשרה או לא?
    תודה רבה מראש לרב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל