לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

אודות כתיבת ביקורות באמזון וכדו'

שאלה:

באתרים שונים ממגוון תחומים, (וכגון אמזון וכדו'), הלקוחות יכולים לכתוב ביקורת על מוצר שהם רכשו או שרות שקיבלו, ועל סמך ביקורות אלו מקבל המוצר / השירות את הדירוג המתאים.
עבור לקוחות רבים, ביקורות ודירוגים אלו מהווים משקל כבד ואף מכריע בקניית המוצר / הזמנת השירות.
מטבע הדברים המוכרים מעוניינים בכמה שיותר ביקורות חיוביות, שכן הדבר יעלה את הסיכוי למכירת המוצרים שלהם.
שאלותיי הן:
1. במקרה שאדם אחד קנה את אותו מוצר פעמיים, האם מבחינה הלכתית מותר לו לתת שתי ביקורות, או שמאחר ומדובר באותו אדם שקנה את המוצר, מותר לו לכתוב רק ביקורת אחת? (כלומר, האם הרשאת כתיבת הביקורות תלויה בכמות הרכישות, או בכמות בני האדם שקנו את המוצר?)
יצוין שהרבה פעמים האלגוריתם של האתר לא יאפשר לאותו אדם לכתוב שתי ביקורות על אותו מוצר, למרות שהוא קנה את המוצר פעמיים, ואם כך נשאלת השאלה האם מותר לאדם לקנות את המוצר פעם שנייה תחת שמו של אדם אחר (כמובן בהסכמתו), כדי שהוא יוכל לכתוב ביקורת נוספת?
2. האם מותר לכתוב ביקורת שקרית, או שמא יש בכך גנבת דעת ואולי אף גרימת נזק לקונה? (למשל אם הקונה רוצה לכתוב ביקורת טובה יותר למוצר שהוא לא כ"כ טוב, כשירות או טובה למוכר). ואם אכן הדבר אסור, עד כמה צריך לדקדק ולדייק בנכונות הביקורת?

תשובה:

שלום וברכה,

 

ביקורת כפולה במטרה להשיג טובת הנאה כפולה, אם האתר לא מסכים ללקוח אחד לכתוב ביקורת כפולה, אסור לכתוב ביקורת על שם לקוח אחר. [ויכול להיות שזו גם הסיבה שהאתר לא מסכים מפני שיכול להיות שלאדם הזה אכן הסחורה הזו טובה אבל אדם שרוצה לקנות ובודק לפי ביקורות של אנשים אחרים שקנו את המוצר הזה, הרי שהוא מעוניין לשמוע מהרבה אנשים שהם מרוצים מהמוצר ולא עוזר לו שאדם אחד שכמה כמה פעמים את המוצר היה מרוצה ממנו, כי עדיין זה אדם אחד ולא משקף את כללות הציבור. ולכן הוא מעוניין בדווקא לשמוע דעות של אנשים רבים] אמנם לכאו' אם האתר נותן לו לכתוב שוב ביקורות תחת אותו השם אין בכך בעיה, כי הרי זו אפשרות שקיימת באתר של חוות הדעת, וכך האנשים בודקים את המוצרים לפי האופן שבו האתר מאפשר.

 

ביקורת שקרית – כיון שהביקורת מתפרסמת ומטעה לקוחות אחרים, יש בזה איסור גנבת דעת כלפי הלקוחות, ונכון שהוא איננו גוזל ממש אבל זה נקרא גזילת דעת.

 

בהצלחה.

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה בקשר לביקורת שלילית? היש בזה משום לשה"ר (ככל שמדובר ביהודי נותן שרות / מוכר מוצר)? וכן אם בדקתי וראיתי בקורת שלילית – מה מותר ומה אסור לעשות עם המידע?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל