לתרומות לחץ כאן

למה ה' ברא את העולם? מי ברא את ה'?

שאלה:

שלום לרבנים,
אני מאוד מאמינה בהקב"ה ולא מפקפקת בו לרגע.
יש לי שאלה שממש מעניינת אותי והיא, למה השם ברא את העולם? מה יוצא לו מזה? זאת אומרת הוא רוצה שאנשים יאמינו בו ויתקרבו אליו ואז מה? מה הוא מקבל מזה? איך הוא בעצמו נברא ? אם השאלה הזאת היא חטא אל תפרסמו אותה.

תשובה:

לשאול אף פעם זה לא חטא בכלל, זה חשוב וטוב מאוד… השאלה למה הוא ברא את העולם העסיקה את כל גדולי הקדמונים, לעולם לא נוכל להסביר למה הוא רצה, כי אין לנו השגות בה' יתברך, אבל כן נוכל לדעת מה הוא רצה, ובענין זה יש שתי תשובות ידועות ומפורסמות ששתיהן נכונות: ראשית "מכח הטוב להיטיב" כלומר כיון שהוא מקור הטוב רצונו היה להיטיב עם ברואים ולכן הוא ברא אותנו, וכדי להיטיב איתנו הטבה שלמה ומלאה הוא יצר עולם של גמול, שנקבל הכל בדין ולא במתנת חינם כמו צדקה לעני. נקודה שניה, הוא רצה בעולם הזה את גילויו, כלומר שהברואים על ידי אמונתם ומעשיהם יגלו אותו ויכירו בכך שהכל בעולם הזה הוא בעצם כיסוי למציאותו המלאה את הכל.

השאלה מי ברא אותו אינה שאלה נכונה, כיון שהוא נצחי, תמיד היה ותמיד יהיה ואף אחד לא ברא אותו, הוא בלי גבול ובלי גוף ומציאותו היא היחידה המוכרחת והקיימת מצד עצמה בלי מישהו שיצר אותה. חוץ ממנו הכל בריאה.

ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. האם לא ניתן לומר שאפשר שיש בורא לבורא, בעולם שהוא כביכול נברא בו, בדומה לכך שאנו הברואים חיים בעולם שהוא ברא?

    זה קצת מבלבל, אז אנסה לשאול אחרת. האין ניתן לומר שאנשים, כשיגיעו לרמת התפתחות של יצירת בינה מלאכותית אמיתית (כלומר, בעלת הכרה, כולל הכרה עצמית), יהיו מעין בוראים של עולמות מוגבלים כמו שהעולם הזה מוגבל ע"י יוצרו?

    ה' בראנו וקבע את חוקי העולם (לא רק הלכה אלא גם מה קיים וחוקי הטבע). אדם, או קבוצת אנשים + מכונות, אם הם יצרו עולם של הדמיה בו, ככל שניתן לשפוט, ליצורים תהיה הכרה, גם הם יקבעו מה יש באותו עולם ואת חוקיו.

    אמנם הכל כפוף למציאות המוכרת, שבה נפעל ליצירת מעין עולם קטן. וגם אותם יצורים צפויים ליצור הדמיות שיצרו הדמיות וכו'.

    יש פה איזה צד של כפירה חו"ח, או משהו דומה, בלהתעסק בשאלות כאלה?

  2. אינני מכיר עולמות שאין לנו בסיס להאמין בהם… מה שהכי חשוב זה להבין דבר פשוט, יהיה מי שיהיה ומה שיהיה, כל העסק של היקום חייב להתחיל ממישהו! יש לו נקודת התחלה! את נקודת ההתחלה הזו יכול להתחיל רק מי שהיה לפניה, ובהכרח אותו שהיה לפניה אין לו נקודת התחלה, כי אם כן שוב תהיה לנו שאלה מי התחיל אותו…. אותו ראשון הוא אלוקים…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל