לתרומות לחץ כאן

פתיחת אריזת מגבונים שיש בזה ריחוק אותיות בשבת

שאלה:

שלום כ' הרב
יש לנו בבית חבילות מגבונים שכשפותחים אותן המדבקה שאיתה פותחים וסוגרים את החבילה משלימה לכיתוב שעל החבילה, ולשאלה האם כשאני פותח ומדביק חזרה את המדבקה לאריזת המגבונים כך שזה יוצר כיתוב יש בעיה בשבת ?(נפתח כבר לפני שבת)
תודה רבה ויום טוב

תשובה:

לכאורה ניתן לדמות זאת למה שדן הרמ"א בתשובותיו לענין חודי ספר שיש שם כיתוב ובפתיחת הספר המילה מתבטלת ובסגירתו חוזרת ונכתבת, שכיון שאין כאן כתיבה ממש והחיבור קיים כל הזמן ויש כאן רק מעשה קירוב וריחוק אין בכך איסור. ראה שו"ת הרמ"א סי' קיט וט"ז סי' שמח סק"ב. אמנם בשער הציון סי' שמ ס"ק כה כתב שאם יש לו ספר אחר ראוי להחמיר, ולכן הייתי מציע לכם לקשקש על המדבקה הזו לפני שבת או לכסותה במדבקה אחרת פשוטה, וכך לא באים לידי ספק.

כמובן הכל מדובר שפתחו ביום שישי את המדבקה וסגרו שוב, אחרת יש בעיה מצד איסור קורע בעצם הסרת הדבקית.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. המ"ב שם ביאר את דעת המתירים (ע"פ הפרישה) משום שהספר עומד להפתח ולהסגר והוי כדלת הנסגרת ונפתחת תמיד שאין איסור בנין וסתירה, ולכן הדמיון למדביקה לא ברור. ואף שבנשמת אדם כלל ל"ז כתב דאין זה עיקר סברת הרמ"א אלא דעיקר סברת הרמ"א הוא דכיון דאינו מוחק את עצם האותיות אלא רק מפריד את חלקי האותיות זה מזה, וכן החזו"א ג"כ תמה על מה שכתב המ"ב, וביאר החזו"א דעת המתירים משום דהוי פס"ר בתרי דרבנן, בכ"ז לדעת המ"ב לא ברור הדמיון.

    אבל זה ברור, שבמגבונים יש בעיה אחרת הרבה יותר חמור מענין המחיקה ואיסור קורע שהזכרתם, והוא איסור סחיטה בשימוש המגבונים עצמם, ואם הם מגדולי קרקע יש בזה חשש איסור מדאורייתא.

  2. 1. גם כאן זה עומד להפתח ולהסגר.
    2. יישר כח שהזכרת לי, מתןך העיסוק בתשובה שכחתי לציין זאת, שגם המתירים התירו רק במגבוני נייר ולא במגבוני בד [אינני מכיר היום מגבוני נייר] והתרענו בענין זה רבות כאן באתר.

  3. שלום כבוד הרב
    שאלתי רב אחד והיא התיר להשתמש במגבוני בד בשבת…
    פשוט קשה לי לקנח כראוי רק עם נייר.
    מותר להשתמש במתקן שמתיז מים (אני חושב שנקרא "מידן") בשבת, נכון? אם לא, אז אין לי איך לקנח עצמי חוץ מכבוד הרב
    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל