שאלה:
מה ההגיון של הספרדים בפסח על מצה מוציא ואחר פסח מזונות? תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
ההגיון הוא החשיבות של הדבר. בפסח שזה עיקר הלחם שיש, יש לו חשיבות וברכתו המוציא. ובשאר ימות השנה חוזרים לכללים הרגילים של פת הבאה בכיסנין. הרי בעצם כל החלוקה בברכות בין המוציא למזונות היא זו, שמה שנאכל לקינוח פחות חשוב ממה שהוא עיקר מזונו של אדם. ההבדל בין בני אשכנז לספרד בענין זה, שבני אשכנז יותר הולכים על התכלית למעשה, וכיון ששום אדם לא אוכל מצה בתור קרקר, אלא תמיד כעיקר סעודה, מברכים המוציא, בעוד שבני ספרדיותר הולכים עם הכללים, וכיון שזה דק ונכסס, יש לו את אחד המאפיינים של פת הבאה בכיסנין.