לתרומות לחץ כאן

רעש ממשאיות שמפרקות סחורה לפנות בוקר

שאלה:

שאלה לכבוד הרב, יש לנו בשכונה מכולת שנמצאת בין הבתים, מוקדם בבוקר כבר בשעה חמש, מגיעות המשאיות כדי לפרוק את הסחורה, וזה גורם רעש רב ומעיר את השכנים שנמצאים ליד המכולת, שאלתי, האם מבחינת ההלכה זה מותר, ואם לא, האם מותר לגשת לעיריה כדי להתלונן, וזה יכול לגרום נזק לבעל המכולת, עד כדי סגירת המכולת, תודה, ותזכו למצות, וישר כח,

תשובה:

שלום וברכה,

מצד הלכה קשה לאסור על בעל המכולת להביא משאיות שמפרקות סחורה. אולם יש לשוחח עם בעל המכולת ולהגיע איתו להסדר שלא יפריע לתושבים, ולא יינזק בעל המכולת. אבל ברור שאסור להלשין על בעל המכולת ולקפח את פרנסתו.

בהצלחה. 

מקורות:

טענת רעש בהלכה

בשו"ע חו"מ סימן קנו סעיף ב נחלקו המחבר והרמ"א לגבי אדם שעושה מלאכת פטיש ומרעיש לשכנים, שלדעת המחבר אם הוחזק כבר לעשות כן לא ניתן למחות בידו, אולם אם לא הוחזק בכך יכול השכן לעכב עליו שלא להכות בפטיש ולהרעיש. ולדעת הרמ"א גם אם לא הוחזק בכך לא ניתן לעכב בידו, ויכול אדם לעשות בתוך ביתו מלאכה שמרעישה ואין אפשרות לעכב בידו. וסיים הרמ"א שאם השכנים חולים והרעש מזיק יכולים השכנים החולים לעכב בעדם. עכ"ד.

מבואר שלדעת המחבר ניתן לעכב על טענת רעש, ואם הוחזק לא יכולים לעכב עליו. ולדעת הרמ"א לא ניתן לעכב. 

רעש בשעות שינה

לפי הפשטות ברמ"א לא ניתן לעכב על רעש כלל. אולם כתבו פוסקי זמנינו שרעש בזמן שינה נחשב כחולים, מאחר ואם לא יישנו יהיו חולים. ולכן בזמן של שינה גם לרמ"א יכולים השכנים לעכב. אולם בזמן שמקובל להיות ערים ומצד החוק מותר להרעיש משעה שבע בבוקר, על כן לא ניתן לעכב כלל על רעש כזה. 

רעש מחצר אחרת

כל מחלוקתם של השו"ע והרמ"א נאמרו בשכן שגר בתוך חצר, שמשועבד לבני החצר אבל אדם שגר בחצר אחרת אינו משועבד לבני החצר, ולא יכולים לעכב עליו שלא לפתוח חנות שמרעישה. מסתבר שאדם שבחצר אחרת שמרעיש לציבור, יכולים לעכב עליו כיון שמזיק את הרבים שמפריע את שנתם, אבל אם הרעש לא חריג או בזמן לא חריג, אין אפשרות לעכב עליו.

משאיות שמגיעות לפרק סחורה בשעות המוקדמות, יתכן וזה נחשב לשימוש סביר בחנות, כיון שכך הדרך להביא סחורה בשעות מוקדמות, וכל השכנים שבאים לגור ליד סופר יודעים שכך הוא הנוהל. גם אם אין זה מקובל יש לתובעו לבית דין או לרב המקומי ולהגיע איתו להסדר שלא יפריע לשכנים, אבל אסור להלשין עליו ולקפח לו את פרנסתו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל