לתרומות לחץ כאן

לחזור מהדיבור ולמכור לאדם אחר

שאלה:

שלו' רב
יש לי 2 דירות קוטג חדשות שהאיזור אוכלס במהלך השנה ועומד למכירה זמן רב כשנה גם במחיר של 2.8 מליון
בתקופת הקרונה התפתתי לחתום על בלעדיות ל 90 יום לפי מכירה ע"ס 3.2 מליון וכרגע יש עוד כחודש
המתווך לא הביא שום הצעה עד עכשיו
אחרים שהביאו הצעה בעבר הביאו לי הצעה של קונה רציני סביב 3.1
משיחה מתברר שקונה זו ראה את הדירה לפני תקופה ולאחרונה המתווך הבלעדי הראה לאשתו את הדירה השניה שלי הצמודה שיש לה חסרון ויותר זולה קצת ואמר שיש את הדירה השניה שהיתה סגורה על סך 3.3 מליון המתווך לא החתים אותם על הדירה, ואז פנו אלי שכבר מכירים את הדירה לסגור במחיר 3.1
בהמשך בקשו הנחה והגענו להסכמה שיש לבדוק מול המתווך הבלעדי שלא הביא קונים וטענתי לו כבר בעבר שלא רואה שעושה פעולות ונשב איתו לראות שבמקרה דנן הקונה הרי בעלה ראה את הדירה ומכירים את הדירה וכו וסגרנו בע"פ ללא העברת תשלום וללא מסמך כלשהו אלא הסכמה בלבד שאם אין לי תשלום למתווך במקום 3.1 המחיר יעמוד על 3.050 ואם יש תיווך יעמוד על 3.080
כמוכ סוכם שמאחר והטאבו טרם הושלם ואמור להגיע בימים אלו עד הטאבו ישלמו סכום מסוים והשאר אחרי הטאבו
הם אמרו מי העוד שלהם ואני מי העוד שלי ואז העוד דיברו ביניהם אך לא התקדמו לתיקוני חוזה וכדומה
לבדיקת הענין ישבתי עם המתווך לסגור את הנושא באופן ברור
ואז המתווך טוען שממני דורש תיווך אף שלא הגיעו דרכו כי לטענתו כן פרסם וכן עבד על הדירה ואף אוחז שיכול להביא לי קונה כפי שהתחייב ע"ס 3.2 ורק צריך עוד קצת סבלנות כי השוק ישן עד עכשיו והעכשיו החל להתעורר וכן שדורש מהם לפחות חלק של תיווך עקב שהוא גורם יעיל, כי בגלל שהציע להם ב 3.3 לכן רצו לחטוף ב 3.1 כי אז הבינו שזה מציאה.

השאלה היא אם במצב זה שטרם נעשה תשלום ואו מסמך ויש כאן בעיות עקב התיווך שאינם מעונינים לשלם ובמקביל מבין שהם בודקים עוד הצעות, (הם אמרו לי שלא שווה להם לשלם תיווך כי יש להם הצעה אחרת ללא תיווך, לא ידוע אם המטרה למו"מ לגבי התיווך ובפועל אין להם כלום, או שיש להם באמת,) וא"כ מבחינתם הם מצד אחד סגורים מצד שני לא יקנסו אם לא יסגרו איתי כי לא חתמו איתי כלום.
האם אני חייב להמשיך איתם ולהמתין לסידור הענין

תשובה:

שלום וברכה,

אני מבין שאתה מעוניין בקונה חלופי שיהיה מוכן לשלם לך מחיר גבוה יותר. לפי התיאור לעיל שעדיין לא סגרתם את העסקה, כיון שצריך לסדר את הטאבו, וגם לא סוכם על מחיר סופי, אין זה נחשב לדיבור, ואין איסור של 'מחוסרי אמנה' למכור לקונה אחר.

לגבי תשלום תיווך, הטענה שטוען המתווך שהוא גרם לקונה להגיע כיון שהציע לו דירה אחרת ב3.3 אינה טענה כיון שאת הדירה עצמה הוא כבר ידע מראש. אולם יש לבדוק בחוזה הבלעדיות האם יש התייחסות לקונה שכבר ראה לפני הבלעדיות. ובכל מקרה יש לדון על חובת תשלום למתווך.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה המהירה
    אולי חסרתי פרט
    המחיר כן נקבע אלא שהותנה סכום מסוים בנתון מסוים שזה תיווך
    מצד שני לא היה סגירה לא עי כסף ולא עי קנין ולא מסמך כלשהו
    המתווך טען שבנדלן ללא כסף אין זה נחשב עסקה ודיבורים לא תופס
    מצד שני חזל הגדירו את הנושא בגדר עומד בדיבורו ולא הגבילו בקנין וכדומה

  2. אם סגר בדיבור חייב לקיים דבריו מדין 'מחוסרי אמנה'. אולם אם עדיין יש תנאים של טאבו, לא נחשב שסגרו את העסקה. יתר על כן שמעתי בשם הגאון הרב שפרן שליט"א שבקניית דירות כיון שמדובר בעסקות גדולות, כל עוד ולא חתמו על העסקה, עדיין אין גמירות דעת, ולכן מותר לחזור גם אם סיכמו סופית בדיבור.
    בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל