לתרומות לחץ כאן

שינוי מקום ביציאה לחצר הבית

שאלה:

שלום כבוד הרב
האם מותר ללמוד סוגיא (בגמ', ממונות לצורך הענין) לפני ק"ש שעל המיטה ולא לסיים את הסוגיא כך שלגבי שחרית למחרת זה אולי נקרא שעומד להתפלל מתוך הלכה שאינה פסוקה? והאם מועיל לומר למשל "מערים אדם" או הלכה אחרת שהוזכרה באין עומדין בתור הלכה פסוקה?
2. האם אדם שנמצא בספק ברכות יכול לצאת לרחוב ולחזור לבית וכך יוכל לברך שוב או שמא זה נקרא אולי גורם לברכה שאינה צריכה? והאן מועיל בבית פרטי לצאת לחצר הבית לענין הפסק באכילה? ומה הדין כשיוצא החוצה עם האוכל בידו אע"פ שלא היה בדעתו לצאת החוצה בשעת הברכה?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

מה שלמדת קודם השינה אינו רלוונטי לבוקר, דברי הגמרא אמורים לגבי אדם שיוצא מתוך הסוגיא ישר לתפילה.

יצירת חיוב ברכה כדי להפטר מהספק אינה נחשבת ברכה שאינה צריכה, שהרי אין לך צורך גדול מזה, לצאת ידי הספק.

יציאה לחצר הבית כאשר היא אינה פתוחה לרשות הרבים, אינה נחשבת שינוי מקום, בענין זה יש להבדיל כמובן בין חצר משותפת לכל הבנין לחצר פרטית המגודרת בגדר ופונה לבית עצמו. כאשר החצר היא משותפת יציאה אליה נחשבת שינוי מקום ויש לחזור ולברך, אלא אם כן מדובר בסעודת פת, שבזה אף הספרדים נהגו בדיעבד כשיטת הרמ”א ששינוי מקום אינו מחייב ברכה נוספת [וכפי הכלל הידוע שבספק ברכות לא קיבלו את הוראות מרן השו”ע]. אך לכתחילה כמובן אסור לצאת כדי שלא להכנס לספק ברכות.

כאשר החצר היא פרטית ומגודרת אין צורך לחזור ולברך, לפי שהיא נחשב כחדר נוסף באותה דירה, ויש שהחמירו בזה, לכן לכתחילה יש להמנע אא”כ הוא רואה משם את מקומו הראשון.

במשנה ברורה קעח סעיף ג כתב שגם כאשר האוכל ביד זה נחשב שינוי מקום כיון שכל "פתיתה ופתיתה" – נגיסה ונגיסה, זה דבר בפני עצמו [אמנם בשו"ע הרב כתב שנגיסות רצופות שאין ביניהם הפסק של כדי דיבור אינם הפסק, אבל המשנה ברורה בשם החיי אדם כאמור חלק עליו, וכן זה לא מצוי כל כך לפי דעתי].

מקורות:

ראה שמירת שבת כהלכתה פרק נד הערה לג בשם הגרש”ז אויערבך, שו”ת אור לציון ח”ב פרק יב  סעי’ טז, וראה ס’ וזאת הברכה שיש שהחמירו בזה, וכך מפורסם בשם הגרי”ש אלישיב. בילקוט יוסף סי’ קעח הערה ג כתב אף הוא להקל בענין זה.

אגב, שאלה זו מצויה מאוד בחג הסוכות, כאשר אדם יושב ואוכל בסוכתו ורוצה להכנס שוב הביתה להביא מאכל או משקה נוסף. לכתחילה יש לדאוג להביא הכל קודם ושלא להכנס לשאלה זו, אולם בדיעבד אם מדובר בחצר פרטית לא יחשב הדבר כשינוי מקום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל