לתרומות לחץ כאן

המתנה בין בשר בחלב לתינוק / ילדים

שאלה:

האם מותר לתינוק בן שנתיים לאכול בשר בחלב בנפרד בלי המתנה בין בשרהלחלב והאם מותר לאכול ביחד כשאינו מבושל כלומר אינו רק איסור דרבנן

תשובה:

שלום רב
למעשה המנהג הוא לעשות המתנה מדורגת כדי להרגיל את הילדים, בספרי הפוסקים הובאה החלוקה דלהלן:

א. תינוקות עד גיל שלש שנים, אינם צריכים להמתין בין אכילת בשרי לחלבי כלל, אך אין להאכילם בשר וחלב יחד, אלא יש להקפיד שיאכל או ישתה משהו ביניהם כדי לנקות שיירי הבשר מהפה. גם אם אינו מבושל לא יאכל יחד.

ב. קטנים מגיל שלש עד גיל חמש די להם בהמתנת שעה אחת.

ג. קטנים שהגיעו לחינוך (שהוא לערך מגיל חמש שש) נהגו לחנכם להמתין שלש שעות, אלא אם כן הם חלושים, וכן בכל שעת הדחק יש להקל להם לאחר המתנת שעה אחת ובפרט לאחר בשר עוף. יש הסוברים שיש לנהוג בשיעור ההמתנה לפי זמני הסעודה של הילד, ולפיכך אם אוכל בצהרים בשרי יכול לאכול חלבי בארוחת ערב שלו אפילו לפני שש שעות, וילדים קטנים אוכלים כשלש שעות אחר ארוחת צהריים ארוחת ערב, וילדים גדולים יותר לאחר כארבע שעות. ולפיכך מגיל שבע שמונה יש להמתין כארבע שעות. ומגיל עשר נהוג לחנכם בהמתנת שש שעות.

ד. יש הסוברים שמאכלים שאינם נחוצים לקטן כגון שוקולד או ממתקים חלביים רצוי להמנע מליתנם לקטנים בטרם חלפו שש שעות מאכילת הבשר, ואולם לא נהגו לדקדק בזה, וודאי שאין צריך למחות בהם אם לקחו ממתקים אלו, אם הוא לאחר הזמן המפורט לעיל.

מקורות:
א. שו”ת שבט הלוי יו”ד סימן פ”ד.

ב. שו”ת באר משה ח,לו, שו”ת תשובות והנהגות א,תלה ומשנה הלכות י,צו.

ג. משנה הלכות שם וספר חנוך לנער להגר”י בלוי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רציתי לשאול הילד שלי בין עוד מעט 4 ובשבת לאחר שאכל בשר ראה גלידה חלבית וממש רצה האם יש עניין להקפיד איתו שעדיין לא כ"כ מבין למרות שבוכה וכו' או שניתן להביא לו..

  2. כדאי לנסות ללמד אותו לחכות שעה, כשעושים את זה נכון עם גודל הזכות והוא גדול, ואחר כך המנה גם מכובדת לכבוד זה, זה חשוב לחינוך. ילד חייב ללמוד איפוק וכו'. אבל הכל לפי הענין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל