לתרומות לחץ כאן

קניית אבטיחים מורכבים

שאלה:

שלום וברכה,
רציתי בבקשה לשאול, כידוע כמעט כל האבטיחים בארץ מגודלים בהרכבה בדלעת, שזו פעולה אסורה,
ביררתי והבנתי שרוב מגדלי האבטיחים בארץ הינם יהודים,
שאלתי היא האם בעקבות זאת ראוי להעלות למודעות הציבורית שעדיף לא לקנות אבטיחים בכדי לא לגרום בצורה ישירה למגדלים לעשות איסור [מעבר לחילול השם בכך שאנו קונים בשופי דברים שנעשו באיסור],
ובדומה לנושא של חשמל בשבת, וקניית מוצרים שנעשה בהם חילול שבת.
תודה רבה!

תשובה:

ראשית כדבריך, התורה אסרה להרכיב אילנות, אבל התורה לא אסרה לאכול את הפירות שגדלים מהם, וכפי שמבואר ברמב”ם הלכות כלאים פרק א’ הלכה ז’ ובשולחן ערוך יורה דעה סימן רצ”ה ומקור הדברים מבואר בגמרא בחולין [קטו].

לגבי איסור מסייע לדבר עבירה [אגב אינני בטוח שכל האבטיחים מורכבים], נראה שכיון שכל אדם שאוכל המעשה שלו אינו משפיע במישרין על הענין, ורק בהצטרפות הציבור כולו ניתן להשפיע, אין בכך חיוב, במיוחד כיום שהציבור הדתי הוא מיעוט במדינה ופירות עומדים גם ליצוא וכו', כך שלמעשה אין כל השפעה לאכילה שלנו על הענין.

חשמל בשבת אינו קשור לנושא כיון ששם יש ממש חשש איסור של נהנה ממעשה שבת, יש גם חשש חילול ה' שנהנה במישרין ובאופן הניכר מדבר שנעשה עבורו באיסור בשבת. גם קנייה במקום שמחלל שבת וכדומה נוהגים להחמיר רק אם אפשר באופן אחר, אבל כאן סתם לאסור כל קנייה של אבטיח זו גזירה שלא עושים אותה כשאין חיוב מן הדין.

אני גם מאמין שאתה מדבר על הרכבה ראשונית אבל כרגע מדובר בזן שכבר קיים ורץ לבד בלי הרכבות נוספות.

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה,
    אבקש ברשות הרב להסביר יותר את כוונתי:
    א. מבחינה מציאותית:
    ביררתי את הנושא: הרוב המוחלט של האבטיחים מורכבים על כנה של דלעת, שהיא כנה חזקה הרבה יותר מהאבטיח עצמו, תופעה זו רק הולכת ומתפשטת,
    כל פעם ההרכבה מחדש, מאחר ולא יוצרים כאן מין חדש, תמיד זה נשאר אבטיח, רק השורשים הם כנה של דלעת, ולכן כל אבטיח עושים מחדש.
    שיטה זו קיימת גם ברוב גידול המלונים, וכעת התחילו לעשות כן גם במלפפונים [זאת אומרת, כל עוד אין פוצה פה על הדבר, זה רק הולך ומתפשט לירקות נוספים. אמנם לגבי מלפפונים – כמדומני שרוב המגדלים הם ערבים, ויש לעיין אם לבן נח מותר כלאי זרעים מסוג זה, ואולי עכ"פ לא אכפ"ל לגרום לגוי מכשול כל עוד אינו בגדר 'לפני עוור', ושמא אף חילול השם אין בכך].

    ב. לגבי השפעת הקניה:
    ההשוואה שערכתי לחשמל בשבת היא לא מצד החשש של 'מעשה שבת', אלא משתי פנים אחרות:
    1. חילול השם, שיש בכך שאנו נהנים באופן ישיר מעשיית עבירה גם עבורנו [וכמו וכמו המשל שאמר הרגשז"א – ליושב בשולחן שבת ויהודי עומד ומדליק לו גפרור אחר גפרור בכדי שיוכל לראות..כך כאן האדם בשאט נפש אוכל דבר שבייצורו עבורו – יהודים עברו על מצוות הבורא],
    2. בוודאי שיש השפעה לכח הקנייה של הציבור שומר התורה והמצוות, וכמו שקרה עם מפעל פינצייה, שאפשר לראות עוד ועוד חברות יינות שממעטות לרכוש מבקבוקי פינצייה [חברת כרמל מזרחי למשל] מאחר והמכירות שלהם ירדו בעשרות אחוזים עקב קריאת הרבנים להעדיף חברות אחרות.
    כמובן שאין כוונתי שזו חובה, אלא כל הרעיון הוא להעלות את הנושא למודעות הציבור, למי שיכול, ובודאי הדבר יגרום לתאוצה של חקלאים נוספים לנסות את השיטה המותרת על פי הלכה – לגדל ללא הרכבה [ואף יגרום למדינה להשקיע יותר בפיתוח שמנסים כבר כמה גופים (לדוגמא מכון התורה והארץ) לעבוד עליו – למצוא כנות אבטיח חזקים שיהוו פיתרון להרכבה הקיימת].

    שוב תודה רבה על המענה בכל תחום… תזכו למצוות.

  2. המציאות נכונה שכל שתיל אבטיח מורכב משני מינים.
    דבר שהתורה אמרה שמותר לאוכלו איך נאמר שאסור לאוכלו.
    ידוע דעת הש"ך שבמומר אין מסייע.
    כדי להשפיע על החקלאים צריך שרוב מוחלט של הדתיים לא יאכלו אבטיח, קשה
    לומר שאפשר להגיע לזה. וגם אז זה ישפיע רק על חלק מהחקלאים שאולי לא
    יגדלו או יגדלו מיוחד בשביל הדתיים.
    כך שלמעשה אם נעורר את הדבר בזה נגרום לחילול ה'.
    הרב שאול רייכנברג

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל