לתרומות לחץ כאן

בירור אודות העירוב בליקווד ארה"ב

שאלה:

שלום רב.
שכונתי שבעיר לייקווד מעוצבת ע"י רחובות קטנים המתחברים לכביש רחב (להלן כביש מס' 1) משני הצדדים. כביש רחב זה מפולש בזווית כלשהי (בעקמומיות מעטה, אך לא כמין דל"ת) בין שני כבישים רחבים גם הם (להלן כביש מס' 2 וכביש מס' 3).
כביש מס' 1 הוא כביש מקומי ורוחבו ט"ז אמה, אולם בפועל יש בו שוליים משני הצדדים שנועדו לחניית מכוניות ואין הרבים נוסעים שם. הרוחב בין השוליים (לא כולל השוליים עצמם) הוא פחות מט"ז אמה. עוד יש לציין כי אין נוסעים בכביש זה 60 ריבוא (אם-כי כפי המבואר בשו"ע ובמ"ב, בפשיטות אי"צ 60 ריבוא).
כביש מס' 2 הוא כביש בינעירוני ורוחבו למעלה מט"ז אמה, ואין נוסעים בו 60 ריבוא.
כביש מס' 3 הוא כביש בינעירוני ארוך מאוד (מתחיל מהקצה הראשון של מדינת ניו ג'רזי ונכנס עד לתוך מדינת ניו יורק), ובחלקו הוא כביש ראשי ממש, ובחלקו הוא כביש שנכנס בתוך הערים. ברובו הוא כביש שרוחבו ט"ז אמה, אולם במקום הספציפי אליו מפולש כביש מס' 1 דומני שאין ברוחבו ט"ז אמה, ובוודאי שלא בין השוליים (כלומר, לא כולל השוליים עצמם). אני מניח שבסה"כ נוסעים בכל הכביש 60 ריבוא בכל יום (אך כמובן לא בחלק שבתוך כל עיר ועיר).
סביב כביש מס' 1 עשו עירוב רגיל, בלא דלתות (כנדרש מרה"ר).
כאמור לעיל, יש רחובות קטנים (שאין רוחבם ט"ז אמה) משני הצדדים של כביש מס' 1, ומכיון שלא רבים הם הסומכים על העירוב שנעשה בכביש מס' 1, אזי עשו שלושה עירובים שונים. עירוב אחד סביב הרחובות שמן העבר האחד של כביש מס' 1, עירוב שני סביב הרחובות שמן העבר השני של כביש מס' 1, ועירוב שלישי סביב כביש מס' 1 עצמו (שכאמור הוא עירוב רגיל ולא עירוב עם דלתות).
שאלתי את הרב דמתא בדבר העירוב כאן, ואמר לי שר' יעקב בלוי זצ"ל הורה שמכיון שבאזור שבין השוליים של כביש מס' 1 אין ט"ז אמה, וגם אינו כביש בינעירוני, יש להקל ולהחשיב את כביש מס' 1 כדרך שאינו רה"ר, ומשום כך אין להצריך עירוב של דלתות, וניתן לסמוך על העירוב הקיים.
אשמח לשמוע את דעת רבני האתר.
(אני מקווה שהשאלה הובנה כראוי…)

נ.ב. אם יש מן הרבנים המכירים את האזור, אציין כי הכבישים הנ"ל הם: כביש מס' 1 = Oak Street בלייקווד. כביש מס' 2 = New Hampshire Avenue המתחיל בלייקווד, ועובר דרך כמה ערים סמוכות, כגון Toms River. כביש מס' 3 = Route 9 של מדינת ניו ג'רזי (שכאמור נכנס גם קצת לתוך מדינת ניו יורק).

תשובה:

שלום וברכה

הנטייה שלי מיד היתה לומר כפי שאמר הרב דמתא, אם לא עוברים שישים ריבוא, וגם אין ט"ז אמה בין השוליים, זה לא רשות רבים, אבל כמובן בנושא כזה חייבים לשאול לגדולי הפוסקים, אחר שרב מקומי מציג בפניהם פירוט מדוייק עם תצלומים של המקום, זו לא שאלה לרבני אתר דין.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל