לתרומות לחץ כאן

מוקצה – בגד לח בשבת / הדלקת אור על ידי תינוק בשבת

שאלה:

שלום
1. בגד שנתלה רטוב לפני השבת, ובמהלך השבת התייבש , האם אפשר לטלטלו בשבת כאשר הוא תלוי על קולב , והוא אינו טופח על מנת להטפיח . גם שהוא נתלה לפני שבת הוא לא היה טופל על מנת להטפיח
2. האם מותר לפתוח בשבת קופסת זכוכית של מחית תינוקות ( כמו גרבר ) כאשר פותח נשמע קליק של אריזת וואקום, האם ישנה בעיה כרן של יצירת כלי? האם יש בעיה לפתוח כלי מסוג זה, מדובר כמו על צנצנת זכוכית קטנה שהמכסה סגור בסגירת ואקום לשמירת הטריות.
3. בליל שבת אירחנו את חמי וחמותי אצלנו, בטעות חמותי נשענה על הקיר והאור בסלון נכבה, בשלב יותר מאוחר של הערב היו אמורים להגיע גיסים וגיסות נוספים לחגוג מסיבת יום הולדת הפתעה 60 לחמי , לקחתי את אחת מבנותיי בת עשרה חודשים , ועמדתי איתה ליד המפסק של האור כדי שתשחק עם המתג ואולי תדליק אותי, האם יש כאן בעיה של איסור ספייה לקטן? הרי בתינוק זה אין דעת כלל, ואין גם איסור שצריך להצילו מן העבירה, האם ישנה בעיה בדבר ?
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה

א. מותר להוריד כביסה שתלו אותה מערב שבת על גבי החבלים, אפילו אם הכביסה היתה קצת רטובה  בערב שבת בין השמשות, ובפרט אם כשתלו את הכביסה היה על דעת להוריד אותם ולהשתמש בהם בשבת, ואין להחמיר אלא באופן שהיתה רטובה מאוד עד שאינה ראויה לשימוש שבמשנה ברורה סי’ שח ס”ק סג מחמיר בזה ויש שמקילים, ראה דברי הגרש”ז אויערבך הובאו בארחות שבת פרק יג הערה קכד, שכיון שהכביסה עשויה להתייבש, לא נעשה מוקצה, ובפרט באופן שהיתה המחשבה להוריד בשבת שודאי לא נחשב למוקצה, ואף אם היה רטוב הרבה, וכל שכן אם זה רק קצת רטוב שאין בזה חשש סחיטה אף לדעת המשנה ברורה.

ב. אין כל בעיה לפתוח צינצנת זו בשבת.

ג. יש להקל בשעת הצורך לעמוד איתה ליד המתג כיון שאינה בת הבנה כלל באיסורי שבת, אבל אין לומר לה או לרמוז לה לכבות את האור, אלא רק תשחק להנאתה.

בגמרא ביבמות קיד א מבואר שיש איסור לספות איסור לקטן בידים, כלומר, אסור להגיש לקטן מאכל אסור או להורות לו לעשות מעשה האסור בשבת וכיוצא בזה, שנאמר לא תאכלם כי שקץ הם ודרשו חכמים, לא תאכלם – לא תאכילום. וראה פרטי דין זה במשנה ברורה סי’ שמג ס”ק ד. לגבי איסור ספייה במלאכה דרבנן נחלקו הדעות, הרמב”ם מאכלות אסורות יז כז אוסר, והרשב”א ביבמות שם מתיר כאשר הדבר נעשה לצורך הקטן, לצורך הגדול הכל מודים שאסור. להלכה הכריע בזה השו”ע שם כדעת הרמב”ם.

חידוש נוסף מבואר ברשב”א שם, שאיסור ספייה אינו אמור רק בציווי ממש, אלא אפילו ברמיזה בעלמא.

כמו כן, ברש”י שמות כ י מבואר, שהאב מצווה לדאוג לכך שבנו הקטן אף שאינו בגיל חינוך לא יעשה מלאכה האסורה בשבת, ואף שבביאור הלכה בסי’ רסו מביא שיש שחלקו על דברי רש”י אלו, ולדעת עד גיל חינוך אין איסור זה נוהג מ”מ לכתחילה יש להחמיר בדבר, שכן הכריעו כמה אחרונים, ראה משכנות יעקב סי’ קיח, וע”ע שער הציון סי’ שלד ס”ק נד ובאחיעזר ח”ג סי’ פא. אולם בשעת הצורך ניתן לסמוך על שיטת הרשב”א הנ”ל, ולכן אם הקטן אינו בר הבנה כלל ולא יודע שיש איסורי שבת, מותר לעמוד איתו ליד המתג שישחק שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל