לתרומות לחץ כאן

עניני לשון הרע שונים

שאלה:

שלו' רב כבוד הרב,
אבקש לשאול בבקשה:
א.לפי דברים שנאמרו לי בעבר הבנתי אם איני טועה שישנן רמות כשרות גם בכשרות הבדצי"ם השונים ואפשר לברר ולשאול לתועלת אצל בתי ההוראה ורבנים יודעי דבר בנושא מה דעתם על השגחה כזו או אחרת ובפרט לאחר פעמים שפרסמו על בעיה/בעיות כזו או אחרת בהשגחה מסוימת. האם ככלל זה נכון? ומה קורה אם בעבר נשתכנעתי על ידי תלמיד חכם/רב שאחז שכשרות שנחשבת כגבוהה לא כדאי לרכוש מוצר או מוצרים שתחת השגחתה אומנם לאחר זמן גם שמעתי מרב/תלמיד חכם אחר שדעתו שכן אפשר לרכוש וכמו כן גם הוא השמיע דברים משכנעים. מה עושים במצב כזה למי שומעים? ובמידה שכן בוחרים לרכוש האם זה מצריך התרת נדרים?

ב.משל: יעקב נשא את ראובן על גבו מרחק רב לביתו מאחר שראובן התעלף בדרך ולא היה להם שום עזרה. יעקב צווה את ראובן שאף אחד לא ידע ממעשה חסד זה ושלא יגלה דבר. ראובן סובר שצריך לפרסם עושה מצווה וכן רוצה לפרסם הדבר וגם שידעו איזה מידות טובות יש ליעקב ושילמדו ממנו. האם מותר לראובן לפרסם הדבר?

ג.התנאי האחד של מרן החפץ חיי'ם זצוק"ל מתוך שבעת התנאים שבהתקיי'ם כולם מותר לדבר לתועלת האומר שצריך מקודם לגשת למי שרוצים לדבר עליו ולהוכיח אותו, האם ישנן איזה הקלות מסוימות במקרים מסוימים שאפשר לוותר על תנאי זה מתוך השבעה?

בברכה,

תשובה:

שלום רב,

א. לא יודע מה לומר לך.. עשה כהבנתך, אני מבין שמדובר במערכת כשרות המוחזקת כטובה ומהודרת כך שאתה יכול לסמוך על האומר שהכשרות היא טובה. באופן כללי, כדאי להתמקד באנשים המבינים בכשרות שמכירים את המערכות מבפנים, יודעים ומכירים את הבעיות האפשריות וכו'. אחרת תוכל לשמוע מה שתרצה על כל מערכת כשרות.. כולנו מכירים את התופעה, פלוני אומר שזה הכי טוב והשאר פחות, אלמוני אומר ההיפך וכד'.

ב. אין בזה איסור לשון הרע כמובן. ולכן אין איסור לספר. אולם אם הוא מבקש ממנו שלא לספר, מדוע לצער אדם כה יקר?

ג. אנא פרט מדוע. בהחלט יתכן שיש סיטואציות מסויימות שאם נעיר לאדם הרלוונטי התועלת תפגם. אבל בשביל זה צריכים להכיר יותר על מה מדובר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל