לתרומות לחץ כאן

ממזר מדרבנן

שאלה:

בס”ד
באילו מקרים בבית דין רבני פוסקים על מישהו הוא ממזר מדרבנן?

תשובה:

שלום רב,

אני לא מכיר מקרה שפסקו ממזר דרבנן. כידוע כתב הרמב"ם בפרק טו מאיסורי ביאה הלכה י': "שלשה ממזרים הם ממזר ודאי וממזר ספק וממזר מדברי סופרים, אי זהו ממזר ודאי זה שבא מן הערוה הודאית כמו שביארנו, וממזר ספק זה שבא מספק ערוה כגון הבא על האשה שנתקדשה ספק קידושין או נתגרשה ספק גירושין, וכיוצא בהן מדברי סופרים, כגון האשה ששמעה שמת בעלה ונשאת והרי בעלה קיים ובא בעלה הראשון עליה והיא תחת השני הרי הבן ממזר מדברי סופרים".

אז כאשר אומרים ממזר מדרבנן מתכוונים למקרה האחרון, לכן הוא גם נדיר ביותר. יש עוד סיטואציה של ממזר דרבנן כפי שמופיע בסי' קנט לגבי זקוקה ליבום שנשאת בשוגג וילדה שיש מחלוקת האם הולד כשר או ממזר מדרבנן. אולם מאחר שיש מחלוקת בדרבנן ממילא לא יפסקו ממזרות. ראה בקובץ תשובות הגרי"ש אלישיב סוף ח"ג.

המקרים השכיחים יותר אלו ספק ממזרים שאכן הם אסורים רק מדרבנן משום שמה"ת ממזר ודאי אסור ולא ממזר ספק. אבל אין הם נקראים "ממזר מדרבנן".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל