לתרומות לחץ כאן

תשלום על תקופה של נסיעה באגד מהכותל ללא תשלום

שאלה:

שלום רב,
נסעתי לפני יותר מ7 שנים במשך תקופה ארוכה מאוד מהכותל במוצ"ש באגד בנסיעה הראשונה שהיתה לכאורה בחינם. אגד/ הנהג לא פירסם באוטובוס שיש לשלם על הנסיעה לאחר השבת. לא מצאתי באינטרנט פירסום פומבי משנים אלו. משנת תשע"ד פורסם באינטרנט שאגד מתיר לנסוע בנסיעה זו ללא תשלום, לאחר שהוא ביטל את הנסיעה חינם בגלל אי תשלום ואח"כ כאמור מתשע"ד החזיר אותה . זאת בהנחה שהפירסומים באינטרנט מדוייקים. באגד שאלתי ואמרו לי לשלם על הנסיעות לפני כ7 שנים. לא שאלתי לגבי הנסיעות כיום.
השאלה היא האם יש לשלם כרגיל למרות שהיה שינוי מטעם אגד, ומה חובת התשלום שלי אם היה פירסום ברור ופומבי עם העליה לאוטובוס, או אחרת, שכן אז הייתי קונה כרטיסיה או משלמת ממש מיד כשאפשר. נכון שיש לי אחריות כנוסעת, אך השאלה היא מה אחריותו של אגד לגבי גביית תשלום הנסיעה? כיום, כשאני לא זוכרת באיזה סכום מדובר האם עלי להעריך את הסכום הגבוה ביותר? תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום וברכה,

אם אני מבין שהשאלה אם אגד מחייבים לשלם את הנסיעה במוצ"ש בנסיעה אחרת, והנוסע לא ידע זאת בתקופה שנסע, ועתה מסתפק כמה לשלם, כיון שלא יודע כמה פעמים נסע?.

כאשר אדם שחייב לחברו ולא יודע כמה חייב, אין מחובתו לשלם את המקסימום, אלא חייב לשלם רק את החוב שברור לו שחייב, ועל השאר שמסתפק פטור. ולדעת הש"ך פטור על היתירה גם מדיני שמים.

בהצלחה.

מקורות:

שו"ע חו"מ סימן עה סעיף יח גבי התחייבתי ואיני יודע כמה התחייבתי, י"א שחייב לשלם רק את מה שברור לו ויוצא בזה גם ידי שמים. וי"א חייב בדי"ש. והש"ך פסק כשיטה הראשונה שפטור לצי"ש. וראה קצות סימן עו שמשמע מדבריו שהמחבר הכריע בסימן עו שחייב לצי"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל