לתרומות לחץ כאן

ישיבה על שולחן שיש עליו ספר תורה

שאלה:

אם אנחנו עדיין מתפללים בחצר ויש רק שולחן איפה שמניחים את הספר תורה האם אפשר לשבת בשעת קריאת התורה מה גודל ואורך צריך להיות השולחן

תשובה:

שלום וברכה

אם הבנתי נכון כוונתך לשאול אם מותר לשבת על השולחן כשספר התורה עליו? זה ודאי אסור, אפילו בשאר ספרי קודש הדבר אסור, ראה שו"ע סי' קפב סעי' ז ובבית יוסף שם.

אמנם אם הכוונה האם מותר לשבת בשעת קריאת התורה לכשעצמה, הרי הדין כבכל קריאת התורה ועי' בזה בשולחן ערוך אורח חיים סימן קמו סעיף ד' שנקט שאין צריחך לעמוד ואילו הרמ"א שם חולק שאכן צריך לעמוד. "אין צריך לעמוד מעומד בעת שקורין בתורה. (ויש מחמירין ועומדין, וכן עשה מוהר"ם) (מרדכי פרק רבי אליעזר דמילה):"

ובמשנה ברורה שם: "(יט) ויש מחמירין ועומדין – כתב הפר"ח והגר"א דהעיקר כסברא הראשונה וכן נהגו והב"ח בסימן קמ"א כתב דגם המהר"ם מודה דמדינא שרי אלא דס"ל דראוי להדר ולעמוד מפני שצריך האדם להעלות בדעתו כששומע הקריאה מפי הקורא כאלו קבלה אותה שעה מהר סיני ובהר סיני היו כל ישראל עומדין כדכתיב אנכי עומד בין ה' וביניכם וגו'. ומי שהוא איש חלש וקשה לו לעמוד ועי"ז אין דעתו מיושבת לכוין היטב לקול הקורא יש לו לישב [ש"א]:"

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לא שאלו אם אפשר לשבת ע"ג השולחן אלא אם אפשר לשבת במקום אחר בשעה שקוראים בתורה, הרי בביהכנ"ס שהבימה היא רשות לעצמה אפשר להתיר לשבת בשעת קריה"ת אבל כאן אין בימה שיהווה רשות לעצמה

  2. אינני מכיר חילוק כזה. אין איסור לשבת כשהספר במקומו על הבימה, כל הנידון של ישיבה בקריאת התורה הוא מחמת עצם הקריאה ודמיונה מעמד הר סיני.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל