תשלום שכר לש"ץ

שאלה:

שלום רב,

אני משמש כגבאי בבית כנסת השייך לקהילה קטנה מאוד בעיר מגוריי. מאחר והקהילה קטנה מאוד, בית הכנסת פעיל אך ורק בערבי שבת, שבתות וחגים. בית הכנסת מסתמך על תרומות הקהילה בלבד ולא מקבל מימון מכל גורם כלשהו, עירוני או ממשלתי.
בשנת 2014 הגיע אלינו שליח ציבור חדש אשר לא חתום על חוזה. סוכם איתו על שכר של 600 ש"ח לחודש.
בשנת 2016, ביקש שליח הציבור העלאה בשכרו והסכמנו להעלות את שכרו ל-800 ש"ח.
בנוסף, בחגים הש"ץ מקבל תוספת של כ-600 ש"ח בנוסף לשכרו הבסיסי.
ב-2018, הש"ץ ביקש שוב העלאה בשכרו ולמרות שהכנסות ביה"כ מעטות, הסכמנו להעלות את שכרו ל-1000 ש"ח.
בשנת 2016, הש"ץ הכניס ספר תורה לביה"כ והוסכם מילולית שאם יעזוב את תפקידו, הוא רשאי לקחת אותו עימו. הוצאות סעודת המצווה (בעלות של כ-3300 ש"ח) מומנו ע"י ביה"כ בלבד.
החל משנת 2019, מידי חודש החל הש"ץ להיעדר מביה"כ לשבת אחת או שתיים כשהיה עליי לחפש ש"ץ שיחליף אותו. מאחר וגם הש"ץ המחליף גובה תשלום על הגעתו, קוזז השכר משכרו של הש"ץ הקבוע שלא נכח כלל באותה השבת.
כעת, הש"ץ עצמו מביא מחליף *ללא תשלום* אך דורש מביה"כ לשלם לו שכר מלא כאילו התפלל בכל השבתות כולן.
כביכ"נ המסתמך על תרומות הקהילה בלבד, היו חודשים שנקלענו לקשיים ולא התאפשר לנו לשלם את שכרו בזמן, הדבר תמיד גרר שיחות ודברים קשים מצד הש"ץ.
בתקופה האחרונה ביה"כ היה סגור 3 חודשים בהתאם להוראות משרד הבריאות וללא כל הכנסה. הסברתי לש"ץ שכרגע אין הכנסות לביה"כ ואף שלא אמרתי דבר לגבי שכרו, הוא החל לכעוס, להטיח בי דברים קשים ולאיים עלי בתביעה. אני בן 70 ומאוד נפגעתי מדבריו ולצערי, אין זאת הפעם הראשונה שהוא מטיח בי דברים קשים ודורש ממני ללכת ולהתרים אנשים מערים שונות ובכוח כדי לממן את שכרו.
שאלותיי הן כדלקמן-
1. האם עפ"י דין תורה נכון לשלם לש"ץ שכר על שבתות בהן לא נוכח כלל (ומביא מחליף ללא תשלום)?
2. לאור המצב בתקופה האחרונה וסגירת בית הכנסת, האם ניתן לאחר את מתן השכר לש"ץ בכחודש כדי שננסה לאסוף כספים מציבור המתפללים בביה"כ ולשלם לו?

תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

1. ש"ץ שמביא מחליף והמחליף לא גובה תשלום, אין חובה לשלם לש"ץ כלל.

2. בתקופת הקורונה שלא התקיימו תפילות בבית כנסת, אין חובה לשלם לש"ץ כלל. וראוי לשלם לו כשליש מהמחיר הקבוע ולא יותר.

בהצלחה.

מקורות:

1. אם הש"ץ היה נשכר לדאוג שיהיו חזנים בתפילות היה יכול לגבות עבור ש"ץ חילופי. אבל כיון שהושכר להתפלל בעצמו, לא זכאי לתשלום על שהביא ש"ץ חילפוי, ואם הש"ץ המחליף לא גובה שכר, אין חובה לשלם כלל.

2. יש מחלוקת האם חייבים לשלם לפועל כאשר יש מכת מדינה. ולכן מעיקר הדין אין חובה לשלם, אך כיון שיש הסוברים שההפסד על שניהם, ראוי לשלם כשליש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל