לתרומות לחץ כאן

מעמד האשה ביהדות

שאלה:

ראיתי בטעות סרטון ביוטיוב. ועלו לי כמה שאלות קשות.
הם אמרו שם דברים תמוהים שאמרו חזל על נשים.
אני באמת מנסה להבין לעצמי .
א. אישה וגבר שטובעים בנהר. הגבר קודם לה להחיות.
ב. מעשה רשב"ג עם הנשים וחביות היין וקרום הבתולים.
ג. נבראה אישה נברא שטן עימה.
ד. עניין הרווח בדדיים שרב אשי אומר שמותר לגרש האישה בגלל זה.
ה. כל נושא הברכה שלא עשני אישה.
ו. שהרמבם כותב שהאישה צריכה לחכות לבעלה בעמידה כשיגיע הביתה ולא לשבת לפניו. ואפילו אם יכה אותה לא תתנגד.

ועוד ועוד. (וזה רק מחז"ל. יש שם ציטוטים שרבנים חרדים אומרים כמו הרב זילברשטיין. והרב עובדיה וכו'. דברים ממש לא ברורים לי.
זה באמת היה קשה לי לשמוע כל זה. ואני באמת רוצה ללמוד כדי לדעת מה לענות קודם כל לעצמי.
מצטער שהשאלה מבולגנת. אשמח להסברים. תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית, לפני שאנחנו פונים לשאלות הספציפיות ששאלת, בכל הנוגע למעמד האשה ביהדות, יש טעות בסיסית נפוצה בכל הבנת מעמדו ואופן חשיבתו של אדם יהודי:

הבסיס להיותינו בני העם היהודי הוא להבין שלכל אדם יש תפקיד אותו הוא נדרש לעשות, אין חשוב יותר או פחות, היהדות אינה כלי תרבותי בו יש גורמים משפיעים וחזקים יותר ואחרים פחות, אלא כולנו נשמעים בהכנעה לציוויו של הקב”ה הא-ל הגדול הגיבור והנורא בורא שמים וארץ, ומה שהוא ציווה אנחנו עושים ללא כחל ושרק, ואם בתורה נאמר שנשים אינן מחוייבות בתפילה בציבור או שנשים פטורות מתפילין ושאר מצוות שהזמן גרמן, אז הן בהחלט פטורות מכך ואין בכך כדי להעיב על מעלתן. להיפך, אשה נקראת עקרת הבית לפי שהיא עיקרו של הבית, היא הגורם המכריע ומנווט את הבית בדרך העולה בית א-ל,. במקומות רבים מצינו בחז”ל שבזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרים וכו’, באין ספור התורה משבחת את תבונתה של האשה, כמו "בינה יתירה ניתנה בנשים", "חכמת נשים בנתה ביתה", "און בן פלת אשתו הצילתו", ועוד רבים מאוד. ותמיד השבח הוא בהיות הנשים הגורם החזק והמחוסן הנותן את הרוח בעם. זהו תפקידן של הנשים בכל הדורות, ואילו לגברים תפקידים אחרים.

יש הרבה להרחיב בזה, אבל הנושא פשוט, יש להציע לאותו אדם המתחבט בשאלה זו, פשוט להכנס לבית המנוהל על פי ערכי היהדות ולראות את היחס בין בני הזוג, נראה לי שהוא כבר יבין הכל..

עוד צריך לדעת, שכל האתרים האלו והסירטונים האלו, מנוהלים על ידי אנשים מושחתים שמשתמשים בחומרים שהם יודעים עליהם את התשובות, והם בכוונה תחילה מביאים רק שאלות כדי לבלבל אנשים תמימים, העסק הזה מגלגל הרבה מאוד כסף, ומעסיק אנשים אינטרסנטים ואינני רוצה להרחיב עוד בענין זה.

לעצם שאלותיך:

בענין אשה וגבר הטובעים בנהר וניתן להציל רק אחד מהם, וכן בענין הברכה שלא עשני אשה התשובה היא אחת וכבר הובאה בתוספתא בזמן חכמי המשנה, כיון שהאיש מצווה במצוות שהזמן גרמא והאשה אינה מצווה בהן, יוצא שהגבר פעיל יותר בענין תיקון העולם וקיום המצוות, ולכן יש במעשיו יותר ריבוי כבוד שמים באופן אקטיבי בעולם, ולכן יש לאדם להודות על כך שתפקידו מורכב ופעיל יותר. מכאן הצורך היתר להצילו. אגב גם תלמיד חכם קודם בהצלה לעם הארץ. שוב אין חשיבות יתר למעמד הגברי, אלא הנושא הוא תמיד עבדות וביטול מוחלט לכבוד שמים, מה שמועיל יותר לריבוי כבודו הוא מה שנעשה. אין בזה שום דבר שובניסטי.

במעשה חבית היין לא הבנתי אם שאלתך נוגעת לכבוד האשה או לנושא המדעי. בנוגע לכבוד האשה, הרי שם מדובר באשה שזינתה לפי טענת הבעל והיא מבקשת להוכיח את חפותה, ונתנו לה עצה אם תרצה כיצד ניתן יהיה לה לבדוק אן יש לה בתולים ולהוכיח את חפותה. האפשרות השניה שלה היא להמשיך ולהתעמת עם הבעל בעדויות לא נעימות כאלו ואחרות על מעשי כיעור. שוב אין כאן משהו שקשור לכבודה של האשה אלא אפשרות מדעית לאשה. בנוגע לשאלה המדעית, אנחנ לא יודעים היום במה מדובר וכיצד ניתן לבדוק בתולים בצורה זו.

שטן זו מילה מטעה, בפרשת בלק כבר נאמר ירט הדרך לשטן כנגדי, כלומר שטן אינו מלאך חבלה בעל שבע עיניים, אלא מכשול. וכוונת חז"ל פשוטה, שעל האדם לזכור שתאוות נשים שהיא חלק מקיום העולם יכולה להוות אצלו מכשול אם לא ינתב את הדברים נכון לחיי קדושה, ואני לא צריך להסביר לך מה קורה עם גברים הכי מכובדים במדינת ישראל שלא ידעו לשים לעצמם גבול. כל חייהם כבודם ומשרתם איבדו בגלל מכשול מטופש כזה. 

הנושא של זכות תביעת גירושין בגלל מום גופני זה הרי נושא רחב הדדי, יש הרבה מומים בגבר והרבה מומים באשה שהם עילה לתביעת גירושין, אין כאן משהו שנוגע לאשה דוקא בשונה מגבר. שולחן ערוך אבן העזר יש בו פירוט רחב על מומים של גבר שהם עילה לגט.

הרמב"ם שהזכרת בסוף דבריך אינני מכיר, אני מכיר אימרה דומה מאוצר הגאונים על כתובות, והרקע לזה מאוד פשוט וצריך להבינו, אך אין לזה שום קשר עם מציאות החיים היום, ואסביר: בימי חז"ל היה מקובל בעולם כולו, לאו דוקא אצל העם היהודי, שגבר היה נושא אשה שצעירה ממנו בהרבה מאוד שנים. כלומר גבר היה עבד ומתבסס בבית ובפרנסה עד גיל 25 וכדומה, ואז היה נושא אשה בת 10-11. זה אגב היה מצוי במדינות ערב גם אצל היהודים עד לפני לא הרבה שנים! בשל כך התפקיד החינוכי שמסור מטבע הדברים להורים, היה נמסר לבעל בעת הנישואין… ילדה בת 10 שובבה שהיא כבר אשת איש וצריכה זהירות יתירה, היתה זקוקה לחינוך, החינוך היה כפי שמקובל בזמנם, ועיקרו קבלת מרות של המחנך, לעמוד בפניו וכו'. תאר לך שילדה בת 10 שהיא אשת איש היתה מתרועעת עם נערים בני גילה ובתמימותה אפילו לא היתה יודעת את גבולות המותר והאסור… כל הנושא הזה לא שייך במציאות החיים שלנו.

אגב, כאשר הנושא הזה השתנה, במקביל גם נתקנה תקנת רבינו גרשום שלא לשאת שתי נשים, משום שכל אופי מוסד הנישואין השתנה לפני כ1000 שנה, והפך להיות זה המוכר לנו היום, בעיקר אצל בני אשכנז, אצל בני ספרד זה בא מאוחר יותר והתייסד על ידי שבועה דומה.

העובדות הן שחיי נישואין יפים בטוחים מלאי כבוד ואהבה, בהם לגבר יש רק את אשתו ולה יש רק את בעלה, קיימים רק בציבור היהודי הדתי… 

יש להתרחק מאתרים שכאלו שכל ענינם רק להכפיש.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה רבה. מסכים מאוד שיש להתרחק וגם ישר ידעתי שזה דברים חסרים שבאים מתוך מניפולציה של טומאה. אבל בגלל שזה גם נגע לי בנקודות שלא היו לי תשובות אז היה לי חשוב לשאול.
    תודה שוב

  2. אני שמח שנכנסת לסרטון ההוא ושאלת עכשיו אם יופנו השאלות האלה כלפי או שאשמע אותם ממקור זה אדע מה להשיב לאפיקורוס.

    יש לי שאלה בנושא, יהודי חוטא בים ויהודיה צדיקה מי קודם להצלה? גוי וגויה בים יש להציל בכלל (מעיקר הדין)? ואם כן הגויה קודמת?

  3. חשוב לציין נקודה נוספת, בשו"ת להורות נתן חלק יב מבאר שבכלל לדעת השו"ע דברי הגמרא שם אינם אמורים לגבי הצלה ממוות אלא בדיני קדימה לכספי צדקה, ובהצלה ממוות הקובע הוא חומרת הסכנה והקירבה לאדם הזקוק לעזרה. אצל גוי אין הבדל גבר או אשה וכאמור שהנושא הוא חיוב במצוות.
    אגב כל אותם מלעיזים שוכחים הרבה מאוד ציטטות שהם לא רוצים להביא… כגון "אוהבה כגופו ומכבדה יותר מגופו" – חובת כל גבר לגבי אשתו. "יזהר אדם באונאת אשתו" "סבתא בבית ברכה בבית" ועוד ועוד…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל