לתרומות לחץ כאן

חובת תשלום למדביק את חברו בקורונה

שאלה:

מה דינו של המדביק את חברו בקורונה באופן ישיר, כגון שהתיז רוק ישירות לתוך פיו, האם במקרה שנגרמה נכות ניתן לתובעו בדמי נזיקין?

תשובה:

שלום וברכה,

יריקה על גוף החבר נחשב לאדם המזיק, ואדם שהזיק אדם חייב בחמשה דברים – נזק, צער, ריפוי, שבת, ובושת. ולכן חולה קורונה שירק על חברו וחברו נדבק בנגיף וחלה, חייב המזיק לשלם לו את כל החמשה דברים שהזיק לו – וכלול בתוכו גם הימי עבודה שהושבת ולא הגיע לעבוד.

אבל אם לא ירק על גופו, אלא ירק על בגדיו, אינו נידון כאדם המזיק, ואין עליו את החיובים הנ"ל. אבל בית דין קונסים או מנדין את היורק עד שיפצה אותו על נזקו.

בהצלחה.

מקורות:

במשנה ב"ק (צ, א) אומרת המשנה שאם ירק על חברו דינו כאדם המזיק שחייב לשלם על הבושת. ומבארת הגמרא (צא, א) שדוקא אם יירק על גופו נחשב לאדם שהזיק אדם וחייב בחמשה דברים. אבל אם יירק על בגדיו אינו מוגדר כאדם שהזיק אדם, ולכן אין עליו חיוב של בושת. וכן נפסק להלכה בשו"ע חו"מ סימן תכ סעיף לח. ולכן לא יהיה חובת תשלומים של שבת וצער וריפוי אלא כשירק על גופו של חברו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ציטוט מהשורה האחרונה (טעות בהקלדה)
    שדוקא אם יירק על גופו נחשב לאדם שהזיק אדם וחייב בחמשה דברים. אבל אם יירק על גופו אינו מוגדר כאדם שהזיק אדם,

  2. תשובה תמוהה מאוד. יורק על חבירו ומזיקו מדובר על נזק מהיריקה גופה, מדין כוחו ואדם המזיק. נגיף אינו דבר ממשי, ולא שייך בו נזק. זה ודאי לא נפשט מיריקה, וזה צריך מקור נורמלי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל