לתרומות לחץ כאן

מי צריך לשלם על סילוק נחש בגינה פרטית

שאלה:

שלום רב,
בגינות שסביב הבניין נמצא נחש. אחת השכנות הזמינה לוכד נחשים כדי לתפוס את הנחש. הלוכד הגיע ולא מצא את הנחש, וכמובן גבה סך 600 ש"ח. הלוכד נותן אחריות לחודש, שאם יימצא שוב פעם במשך החודש הוא מגיע בחינם.
הגינות שבו הסתובב הנחש מוצמדים לדירות שסמוכים לגינות.
השאלה מי צריך לשלם על לוכד הנחשים, האם בעלי הגינות, או וuעד הבית. בנוסף, האם העובדה שהלוכד לא הצליח למצוא את הנחש פוטר את ועד הבית מתשלום.

תשובה:

שלום וברכה,

התשלום ללכידת הנחש מוטל על וועד הבית – למרות שהנחש נמצא בגינה פרטית.

העובדה שהלוכד לא הצליח לתפוס את הנחש לא פוטר את וועד הבית מהתשלום.

בהצלחה.  

מקורות:

בספר ועד הבית בהלכה (פרק י שאלה כח) הביא שתי סברות לחייב את וועד הבית על לכידת נחש שנמצא ברכוש הפרטי. א. שותפי הבניין צריכים לדאוג להרחיק כל מפגע שלא ייכנס לרכוש המשותף. ולכן גם אם נמצא עכשיו בגינה פרטית הוועד הבית צריך להיות אחראי שלא יכנס מפגעים לבניין.

ב. בשו"ע חו"מ סימן קסג סעיף ו: "ואם בא עלילה על עיר אחת, כל הקהלות אשר יש לחוש שגם עליהם יעבור, חייבין ליתן לזה". היינו שבמקום שיש לחוש שיגיע נזק גם לשאר השכנים, כולם חייבים בהוצאת סילוקו. ולכן נחש שנמצא בבניין, מטיל פחד על כל הדיירים, ולכן חייבים כולם בהוצאת סילוקו.

וכן שמעתי בשם מרן הגרי"ש אלישיב שהוצאות הנחש מוטל על כל מי שמפחד מהנחש. ולכן סילוק הנחש יהיה מוטל על קופת וועד הבית. ולכן אם יש בבניין שמה דיירים שהם השוכרים, חוב התשלום יהיה על השוכרים, ולא על המשכירים, כיון שהשוכרים הם מוטלים בפחד מהנחש. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל