לתרומות לחץ כאן

לקיחת עמלת תיווך ללא ידיעת לקוח

שאלה:

אשתי עובדת בעבודה מול לקוחות באופן שמלבד העבודה שהיא עושה היא גם מוצאת בעלי מקצוע נוספים עבור הלקוח, והיא מבקשת הצעת מחיר מכמה בעלי מקצוע וכו' כדי למצוא את ההצעה המשתלמת ביותר. האם היא יכולה לסכם ישירות מול הבעלי מקצוע שמלבד הסכום ללקוח היא גם תגבה סכום נוסף שיעבור אליה כדמי תיווך, היינו שבעצם הבעל מקצוע יקח מראש למשל 500 ש"ח יותר, ואת זה יעביר לה כדמי תיווך שהביאה לו עבודה. או שיש בזה גניבת דעת מהלקוח [או סתם חוסר הוגנות]

תשובה:

 

שלום וברכה,

 

מותר למתווכת לסכם עם הבעל מקצוע שיגביה את המחיר, ויפריש לה חלק עבור התיווך. אולם אם היא מעצמה מגביהה את המחיר שלא בידיעת הבעל מקצוע, אם לא מקובל לדרוש תשלום של תיווך, אסור לה לעשות זאת.

בהצלחה.

 

מקורות:

אם מסכמת עם הבעל מקצוע להגביה את המחיר, הרי זה נחשב שהמחיר הגבוהה זה המחיר שדורש הבעל מקצוע, והוא מפריש תשלום של תיווך למתווכת. אבל אם לא מודיעה לו על כך, הרי זה נחשב שהיא לוקחת כסף שלא שלה בהערמה.

שולחן ערוך חושן משפט הלכות גזילה סימן שעה סעיף א וז"ל:

היורד לתוך שדה חבירו שלא ברשות ונטעה, אם היתה שדה העשויה ליטע, אומדין כמה אדם רוצה ליתן בשדה זו לנוטעה, ונוטל מבעל השדה. ואם אינה עשויה ליטע, שמין לו וידו על התחתונה. הגה: סתם כרם עשוי ליטע.

 

מותר לדרוש שכר בצורה עקיפה ואין עליכם חובה ליידע את הסבתא שאתם הייתם פועלים, וכמו שכתב מרן הרב אלישיב זצ"ל בקובץ תשובות (ח"א סימן רה) שנשאל אדם שטרח וקנה קבר עבור אדם מחו"ל, ואותו שליח טרח הרבה בדבר ורוצה דמי תיווך עבור קניית הקבר, ומתבייש לבקש מאותו ידיד מחו"ל תשלום של תיווך, האם יכול לכלול את התשלום של התיווך יחד עם התשלום של הקבר. והשיב מרן זצ"ל שאם מקובל לדרוש תשלום של תיווך בסוג עבודה שכזו, מותר לו לכלול את התשלום של דמי התיווך בתוך הוצאות של קניית הקבר, ואת החלק של דמי התיווך ייקח לעצמו, למרות שלא פירש זאת למשלח. ולכן מותר לכם לדרוש תשלום של דמי טרחה מהסבתא בצורה עקיפה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל