לתרומות לחץ כאן

פרשנות נדר – נדר שלא לחפש באינטרנט וחיפש ונחסם על ידי התוכנה

שאלה:

יש לאשתי מחשב מסונן (של אתרוג +)בבית ואעפ"כ יש בו כל מיני תכנים לא ראויים לא תמונות של פריצות וניאוף ח"ו אבל מאמרים או דעות שבעקיפין ובדרכים המתוחכמות של היצה"ר יש לי מידי פעם תאווה קטנה להציץ בהם ואני נופל בהם קצת, מחמת שכך נדרתי שאם אחפש תוכן כזה ח"ו אקנוס את עצמי בסכום כסף מסוים. עכשיו השבוע שמעתי על מילה מסוימת שקשורה לנושא של פגם הברית ולא יכולתי להתאפק וחיפשתי אותה בגוגל אך כיוון שהיא באמת מילה בעלת תוכן לא טהור ה"אתרוג" חסם את החיפוש ולא נתן לי לחפש הלאה כך שלא גלשתי והסתכלתי בתוכן לא טוב.
ועתה שאלתי בפי האם אני צריך לקנוס את עצמי בסכום שנדרתי כיוון שתכל'ס כתבתי חיפוש על הנושא? או שכיוון שבסוף הוא לא חיפש את מה שביקשתי ומייד חסם אותו אין זה עבירה כי כל נדרי היה דווקא שלא אקרא ואחשף לתוכן הלא טוב שיש באינטרנט ומשנחסם ע"י התוכנה שוב לא עברתי על הנדר.? ??
אני יודע שלא טוב לנדור ואעפ"כ איני שואל על התרת נדרים אלא אני שואל האם זה נקרא לעבור על הנדר כי אני פירשתי שאם אחפש תוכן לא טוב, והרי חיפשתי.? או דילמא כיוון שלא נפלתי בזה רק ניסיתי ולא הלך אולי אין זה לעבור על הנדר כי כל הכוונה שאמרתי אחפש היתה לקרוא ולהיטמא בזה
תודבה רבה רבה רבה.. ולילה טוב

תשובה:

אינני יודע להכריע, אבל מסברא נראה לי שכיון שהנדר היה שלא לחפש, ויש לנדר זה משמעות גם כאשר הוא חסם את החיפוש, כיון שהפעם חסם פעם אחרת לא… ובודאי יש תועלת מכך שכלל לא מחפשים ולא באים לידי נסיון ובזיון, זה בהחלט בכלל הנדר ויש לשלם את הקנס. אבל תשאל לרב נוסף.

בהצלחה ובשורות טובות.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. רק רציתי לציין ולשאול את כבוד הרב. הרי מה שאני נדרתי זה לא לחפש תוכן לא טוב וכן לא לכתוב תוכן לא טוב בגלל שזה מביא להרהורים וכו' אבל אם כתבתי ואפילו לא התבצע חיפוש ממילא זה לא נקרא שחיפשתי?? והסברא שכתבת על זה שאם לא יפתח הפעם יפתח פעם אחרת היא רק באמת אם פעם אחרת יפתח אבל אם לא לכאורה זה לא לעבור על הנדר.??

  2. בהמשך לשאלתי הקודמת.
    אחרי שראיתי שיש שם באמת תוכן לא טוב פניתי לחברת הסינון וביקשתי מהם שיחסמו את החיפוש למילים הלא טובות, ואחר כך יום אחד כתבתי את אחד המילים הללו לא בשביל לצפות ולהתלכלך מהם אלא בשביל לבדוק אם זה נחסם או לא, האם זה גם נקרא "לעבור על הנדר" או שכיוון שהפעם זה לא היה אם שום כוונה של נפילה אולי לא עברתי כי אדרבה לתקנה התכוונתי??
    ב.) יום אחד קראתי פה באתר תשובה על אם קידושין תופסין בזוג שלא יקיימו עונה מחמת זקנה וראיתי שהרב הביא ע"ז דו"ד ואז כתבתי חיפוש על "מאיזה גיל יש בעיות זקיפה" וזה היה בהקשר לשאלה פה, וכן לא אם כוונה של "פגם" האם זה נקרא לעבור על הנדר או שכיוון שהנדר היה "לא לחפש או לכתוב תוכן לא טוב ולא ראוי של פגם הברית בשביל לא להיכשל" אין זה בכלל הנדר], כי באמת לא עיינתי בנושא בצורה של להרהר בזה אלא בשביל מידע בלבד.
    ג') נדרתי לשרוף את הכסף של הקנס מחמת שפחדתי שאם אני יתן אותו לצדקה אז זה לא ישמור עלי מספיק. השאלה היא האם יש אפשרות להמיר את הנדר (בלי התרת נדרים) לצדקה או לא??

  3. אני עניתי לחומרא, שאכן זה נכלל בנדר, רק הסברתי את הרעיון, שאם נתיר חיפוש זה, פעם אחרת תחפש במילה דומה וזה כן יעלה,ף לכן סביר שעצם החיפוש היה בכוונתך לאסור בנדר ולא רק אם זה יפתח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל