שאלה:
בס"ד
אם אמרתי שיותר לא אעשה לוטו, כי שמעתי מאיזה רב שזה גזל ואח"כ נודע לי שיש מתירים, האם זה נקרא שנדרתי לא לשלוח לוטו ואני צריך לעשות התרה או שזה לא נדר ויכול להמשיך לשלוח לוטו.
כי המצב הכלכלי שלי מאד דחוק,
חי בשכירות רעיתי עובדת ואני לומד ולא יכול לעבוד בגלל בעיות בריאותיות ועם הרבה חובות כולל לבנק.
אני משתייך לבני עדות המזרח.
תשובה:
שלום וברכה,
אין איסור של משחק בקוביא ברכישת כרטיס לוטו. בין לדעת הספרדים ובין לדעת האשכנזים. מאחר וכבר הוציא ממנו את המעות ונתנם ללוטו. אולם אדם שאין לו עבודה ורק משחק בקוביא יש בכך איסור ופסול לעדות. בכל מקרה צריך להתרחק ממשחקי הימורים שממכר את הבן אדם ורק מפסיד כספים.
אתה שנמצא במצב כלכלי קשה, זה לא סיבה לקנות כרטיסי לוטו, הפרנסה לא מגיעה משם, בלוטו רק מפסידים כספים, ותמיד צריך לברוח ממשחקי לוטו והימורים למיניהם.
בהצלחה ופרנסה בשפע.
מקורות:
מרן הרב עובדיה כתב תשובה שלפי הספרדים אסור לקנות לוטו וכל סוגי ההימורים. אולם נכדו (הרב עובדיה יוסף בנו של הרשל"צ הרב יצחק יוסף) אמר לי שמרן חזר בו מדבריו, והראה לי שלושה מתלמידי מרן שכתבו בספריהם שמרן חזר בו, וכל דבריו הם רק עצה טובה להתרחק ולא שיש בכל איסור הלכתי. ולכן האמירה שלך שלא תקנה לוטו אין בכך נדר. אבל ודאי שלא כדאי להיכנס לתחום הזה, בפרט שאין לך כסף מיותר.
עוד הקילו לספרדים למלא לוטו:
שו"ת ישכיל עבדי חלק ח' (חלק יורה דעה סימן ה עמוד פח), שו"ת אבן פנה חלק א' (סימן קפא), שו"ת תפלה למשה חלק ה' (סימן נח), שו"ת דברות יעקב חלק ג' (סימן לט), שו"ת אשר חנן חלק ח' (סימן רכט), ספר משפטי התורה חלק א' (סימן כח אות א), הרה"ג רבי יוסף פרץ בקובץ "ויען שמואל" (חלק ט"ו סימן מד), שו"ת נזר כהן חלק א' (חלק חושן משפט סימן ג).
השאר תגובה