לתרומות לחץ כאן

סדק בצינור של בית משותף

שאלה:

אני גר בבניין משותף, והנידון הוא לגבי תיקון צינור ביוב היורד מקומה 5 עד לתקרת קומת המחסנים, ומשם הוא מתעקל לכיוון הבור הביוב המרכזי.
בצינור הביוב הזה משתמשים 4 שכנים, אשר השירותים שלהם מתחבר לצינור כל אחד בקומה שלו.
הבעיה היא, שכאשר השכנים הנ"ל מורידים את המים בשירותים, נוזל מים בחיבור הצינור בתקרת קומה 1, ונהיה רטיבות על הקיר סביבו, וגם נהיה שלולית ממש בקומת המחסנים.
לאחר בדיקת אינסטלטור, נראה כי יש איזשהו סדק בצינור, אך לא ברור לעת עתה אם הסדק הוא בתוך השטח הפרטי של קומה 2, או שהסדק הוא בחלל השטח המשותף, בגוף הצינור העובר בלובי בכל הקומות מחופה בקרמיקה, או בחיבוריו השונים לכל אורך גובהו.
השאלה היא, על מי מוטל עלות התיקון, על כל השכנים או רק הארבעה שמשתמשים בצינור, או לחילופין רק על הדייר בקומה 2 אשר במפלס שלו נמצא הסדק. והאם יש הבדל אם הסדק בשטח המשותף או הפרטי, ומה הדין במקום שאי אפשר לברר, או כשהסדק באמצע הקיר הגובל בין המשותף לשטח הפרטי, האם נחשב כשטח משותף או כשטח פרטי.
יצויין כי הצינור פגום מתחילת בניית הבנין, אך לעיתים הוא דולף יותר ולעיתים פחות עד שכמעט אינו מורגש. הקבלן פשט את הרגל, ואין אפשרות לתבעו לבצע את התיקון.

תשובה:

שלום וברכה,

אם הסדק בצינור המשותף, כל השכנים בבניין צריכים לתקן את הסדק – גם השכנים שגרים בחלק השני של הבניין.

אם הסדק נמצא בצינור הפרטי [שמוביל מהמשותף לבית הפרטי], חיוב התיקון מוטל על הדייר הפרטי – בעל הצינור.

האינסטלטור אמור לדעת אם הקלקול במשותף או בפרטי.

בהצלחה.

מקורות:

קלקול שנעשה ברכוש המשותף, כל בעלי הרכוש צריכים לתקן כיון שהרכוש שלהם מזיק את אחד הדיירים. ולכן גם אותם שכנים שאין להם שימוש בצינור צריכים לתקן.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בהקשר לשאלה הנ"ל, הוברר שהצינור הפרטי לא היה מולחם לצינור המשותף, מתחילת הבנייה, עקב שכחה או רשלנות,
    האם הוא חשוב כנזק ברכוש המשותף מחמת שגם בלי הצינור הפרטי היה חור בצינור המשותף, שאליו היה אמור להתחבר הצינור הפרטי, או שחשיב נזק רק ברכוש הפרטי?

  2. שלום,
    הצינור הראשי לא היה תקין, מאחר והיה בו חור ולא מולחם אליו הצינור הפרטי. ואם הדייר הפרטי לא ירצה לחבר את הצינור, יצטרכו להלחים את הצינור הראשי. ולכן עלות התיקון אמורה להתחלק בין כל הדיירים.

  3. מדוע אין אומרים כן בכל פעם שיש קלקול בצינור הפרטי, שיתחייבו כולם לתקן עכ"פ כשיעור עלות תיקון הלחמת מכסה לצינור המשותף, מהאי סברא שדל מהכא הצינור הפרטי היה נוזל החוצה מהצינור המשותף?
    ייש"כ

  4. אתה למדן!
    אבל החילוק ברור האם הצינור הראשי מקולקל לבין אם הצינור הפרטי מקולקל. כשהצינור הפרטי לא מולחם, אזי הצינור הראשי גם לא תקין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל