לתרומות לחץ כאן

נסע ברכב של חבר בכביש שש והטילו אגרות על בעל הרכב

שאלה:

עובד שגר במרכז ועשה עבודה בעסק בצפון במשך כמה שבועות.
לצורך הנסיעות ניתן רכב לעובד על ידי המנהל. בסוף העבודה הוחלט להשאיר את הרכב אצל העובד וחלק משווי הרכב יהיה התשלום עבור העבודה והעובד ישלים את שווי הרכב בתשלום נפרד.
הרכב היה מנוי על שם העסק בכביש 6 לצורך הנסיעות לצפון והמנוי לא בוטל לאחר שהסתיימה העבודה כך שהנסיעות הפרטיות של העובד עדיין נרשמו על שם העסק.
נוצר חוב של כ2000 ש"ח בכביש 6 שהגיע להוצאה לפועל ואז פנה העסק לעובד לשעבר שהוא צריך לשלם את החוב.
מתוך החוב יש כ250 שח עבור נסיעות בתקופת העבודה, כ700 ש"ח עבור נסיעות והשאר קנסות ואגרות.
מוסכם כי על כל צד לשלם על הנסיעות שלו, השאלה מי צריך לשלם את הקנסות והאגרות?
אולי זה תלוי בשאלה מי היה צריך לבטל את המנוי?
פרט נוסף, השאלה כיום היא בין הבעלים של העסק לבין העובד לשעבר. המנהל שטיפל בכל זה, כבר לא עובד שם.

תשובה:

שלום וברכה,

הקנסות ואגרו שגובים צריכים להתחלק בין העובד למקום העבודה לפי יחס החוב. דהיינו החוב עבור הנסיעות הוא 950, 250 העבודה. ו700 העובד. א"כ העבודה חייבים קצת יותר מרבע מהחוב, ולכן גם בקנסות העבודה צריכים לשלם קצת יותר מרבע מהחוב. והשאר ישלם העובד.

בהצלחה.

מקורות:

נסיעה בכביש שש מחייבת תשלום. ולכן העובד שעבד בזמן העבודה חייבים העבודה לשלם. ואת השאר שנסע העובד שלא בזמן העבודה חייב לשלם בעצמו. 

נתפס על חברו

בשו"ע חו"מ (סימן קכח סעיף ב. וסימן שפח סעיף ו) מבואר שאם באו אנסים וגבו מהאחד עבור חברו – שלקחו ממנו ממון בגלל החבר שגר באותו עיר, אין החבר חייב לשלם לו. ומזלו גרם שחטפו ממנו ממון שלא כדין. ולמרות שאמרו שלוקחים ממנו עבור החבר, אין זה מחייב את החבר לשלם. אולם אם גבו מהאחד מס עבור כל העיר, חייבים כולם לשלם לו את המס שגבו ממנו עבור כולם. והטעם כיון שכולם חייבים לשלם את המס, והאחד שילם עבור כולם, וכולם חייבים לשלם לו.

ולפ"ז לגבי הקנסות והאגרות שגובים בגין איחור בתשלום, אם הגבייה שלהם נערכת כדין (יש לחברה היתר עסקה) פשוט שכל אחד צריך לשלם את האגרות לפי החוב שהוא חייב, כיון שהחוב הוא מצד הדין.

גם אם אין לכביש שש תוקף הלכתי לגבות את האגרות, חייבים שניהם להתחלק באגרות לפי גובה החוב. ואין זה נתפס על ממון חברו, מאחר וכל פעם שנסע עם הרכב של העבודה הוא גרם לחייב את מקום העבודה בקנסות. וחייב הן מדין גרמי, והן מדין נתפס על המס, כיון שכך צורת הגבייה, שאם מאחר משלם קנסות, חייב לשלם לעבודה את כל הקנסות שהטיל עליהם בנסיעתו. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל