לתרומות לחץ כאן

מצאתי סמארטפון לא כשר

שאלה:

מצאתי סמארטפון במקום שרוב ישראל (לא חילונים) האם צריך לברר ולהשיב האבידה או נקרא מסייע ידי ע"ע

תשובה:

 

שלום וברכה,

 

מצא סמארטפון ללא חסימה, אין עליו חובת השבת אבדה, ואסור להחזירו לבעליו ויש לאבדו.

מכיוון שהמכשיר איננו מאושר ומושגח הרי שניתן לגלוש עימו למקומות איומים ונוראים ולמקומות אסורים, ולכן אסור להחזיקו – גם מי שחושב שיכול לשמור את עצמו ולא להשתמש בו לדברים אסורים. סיבת האיסור שתקנת הדור שהחזקת מכשירים שכאלו מביאים מכשול קשה לעולם. [וכבר ידוע מה שאמרו בשם מרן המשגיח רבי אליהו לופיאן זצ"ל ששבזמן הזה היצר הרע השטן והסטרא אחרא מוציא את כלי המלחמה את הנשק הכי איום ונורא שיש לו, ובאמ זו מלחמה קשה מאוד נגד הסטרא אחרא ומי שיעמוד בה מובטח לו שיזכה לקבל פני משיח צדקנו]

וענין זה הוסכם ותוקן על ידי כל גדולי ישראל שקבעו ואסור להחזיק מכשירים אלו כשהם אינם חסומים לשימושים פסולים. וכן מצינו בכל הדורות שתיקנו חכמי וגדולי הדור תקנות לגדור את פרצות הדור ויש להם כוח וסמכות לכך. ולכן אסור להשיב דבר איסור לבעליו ואין מצוות השבת אבידה במכשיר לא כשר

מקורות:

לגבי הדין שאסור להשיב לבעלים דבר איסור הדבר מבו' בשולחן ערוך  חושן משפט סימן רסו סעיף ד “חתול רע שמזיק לקטנים, אין צריך להשיבו לבעלים, אלא כל המוצאו הורגו וזוכה בעורו”. מבואר שדבר שאסור להחזיקו אינו במצוות השבת אבדה, ואף מותר להורגו. ו

ומקור הדין מופיע בגמ' במסכת בבא קמא דף פ עמוד ב "אתא שונרא קטעיה לידא דינוקא נפק רב ודרש חתול מותר להורגו ואסור לקיימו ואין בו משום גזל ואין בו משום השב אבידה לבעלים וכיון דאמרת מותר להורגו מאי ניהו תו אסור לקיימו מהו דתימא מותר להורגו איסורא ליכא קמ"ל אמרי וכיון דאמרת אין בו משום גזל מאי ניהו תו אין בו משום השב אבידה לבעלים אמר רבינא לעורו"

וכך גם פוסק הרמב"ם הלכות גזילה ואבידה פרק טז הלכה טו "חָתוּל רַע שֶׁהוֹרֵג אֶת הַקְּטַנִּים אָסוּר לְקַיְּמוֹ וְאֵין בּוֹ מִשּׁוּם גֵּזֶל וְאֵין בּוֹ מִשּׁוּם הֶשֵּׁב אֲבֵדָה אַף עַל פִּי שֶׁעוֹרוֹ מוֹעִיל אֶלָּא כָּל הַמּוֹצְאוֹ זָכָה בּוֹ וְהוֹרְגוֹ וְהָעוֹר שֶׁלּוֹ".

ובספר פתחי חושן [על הלכות אבידה סוף פרק א' עמוד רצב] בהערה סח כתב ש"לכאורה יש ללמוד מכאן שבחפץ המיוחד לדבר איסור כגון סכין גילוח וכדו', אינו חייב בהשבה.ואפשר שאף אסור להחזיר כמו שמצינו גבי אבידת עכו"ם שאסור להחזיר ואמרו הטעם משום מחזיק ידי עוברי עבירה וכל שכן בישראל שיש גם משום לפני עור, ואף משלו אסור להושיט לו, וכמו שכתבו התוס' פרק קמא דעבודה זרה. ולפי זה נראה שאף על פי שנתבאר לעיל שמומר לתיאבון מחזירין לו אבידתו, בדבר שהוא מומר בו, אסור להחזיר לו."

אלא שמהדין הנ”ל נראה שאין חובה, אבל אם ירצה יכול להשיב. אמנם בפתח”ח הביא ראיה נוספת לדבריו שבאבדת גוי אסור להחזיר כדי שלא להחזיק ידי עוברי עברה, וה”ה להחזיק דבר שמקיים בו איסור אין להשיבו.

ועוד ראיה ממצא שטר שיש בו ריבית, שצריך המוצא לקורעו למרות שמפסיד לבעליו את הקרן. מוכח שדבר איסור לא משיבו לבעליו, וצריך להשליכו לאיבוד.

"ויש להסתפק לאחר שבא ליד מוצא מה יעשה בו (יש ג להסתפק אם מותר להזיק לחברו דבר שעובר בו עבירה, עי הלק"ט ח"א סימן סא, ובע"ה נדון בזה בפת"ח [ח"ו] דיני נזיקין פרק א' הערה א), ויש להוכיח מהך דמצא שטר שיש בו רבית שאסור להחזיר לו, ואף צריך לקורעו, כמו שכתב הסמ"ע סימן סה ס"ק כה, וכן הוא ברמ"א יו"ד סימן קסא סעיף יא, ומדברי הרמ"א שם משמע שאפילו בשטר שמדינא יכול לגבות בו את הקרן, אף על פי כן אמרו שיקרענו ויפסיד גם את הקרן, משום שמא יגבה בו את הריבית, וכל שכן שמותר לאבד את חפץ האיסור עצמו (ודוחק לחלק בין קורע שטר שאינו אלא מדינא דגרמי לבין מאבד ממון ממש, וצ"ע), ומ"מ יש לדון עדיין באם יכול למכור את החפץ לעכו"ם באופן שאין בו איסור, הרי יכול לקיים מצות השבה בדמיו ואפשר שכל שאינו חייב בהשבת גוף החפץ אינו חייב בהשבה בדמיו."

ומסקנת דבריו שם, ואולי זה העצה בכאלו מקרים, שהרי לפעמים יש במכשיר תמונות או מסמכים חשובים:

"ועל כל פנים נראה שהרואה חפץ איסור לכתחילה לא יגע בו, ונראה שאינו עובר משום לא תוכל להתעלם ומשום השב תשיבם, דלא גרע מזקן ואינו לפי כבודו, וכל שכן בכבוד שמים".

 

 

 

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום כבוד הרב,

    יש לי ארבעה שאלות לגבי הנ"ל :

    1) אם מסופקים אם יש חסימה ויש על המכשיר קוד או סיסמה כך שלא ניתן לבודקו ?

    2) אולי הבעל עוד לא הספיק להתקין עליו חסימה ?

    3) אולי האדם קיבל היתר מרבו שזה לצורך עבודה ?

    4) אולי המכשיר כן מוגן וזה לא בולט
    (כמו חלק לא מועט של החסימות כיום)
    ואם כן האם צריך לבדוק ?

    – או שפשוט לא חוששים לכל הנ"ל ?

    תודה מראש

  2. יש לחדד את ההבדל בין סמארטפון ללא חסימה לבין טלוויזיה שאסרוה כל גדולי ישראל מאז ומעולם.

    טלוויזיה משדרת 24/7 תכנים פסולים, גילוי עריות שפיכות דמים ועבודה זרה. אין זה תלוי לבחירתו של הצופה אלא כל התכנים זורמים אל המכשיר המתועב שמשדר תדיר תמונות תועבה.

    לעומת זאת, סמארטפון מיועד לשיחות טלפון, הודעות כתובות ועוד מגוון שימושים שעיקרם תקשורת בין בני אדם, וכמו כן אפליקציות מועילות כגון של בנק, ויזה, קופ"ח. גם הגלישה באינטרנט, ייעודה העיקרי הוא מאגר מידע בו ימצא הגולש את חפצו.

    ולכן סמארטפון הוא כמו רכב, שיכול לנסוע לאן שהוא רוצה, וגם האינטרנט הוא כמו רחוב, שיכול ללכת בו לאיזה מקום שרוצה, או בית מדרש או בית עבודה זרה, ולא חייבו גדו"י להתקין חסימה אלא כדי שלא יבוא לידי ניסיון כשקופץ לו תוצאה בגוגל וכדו', ויש ענין לאדם לא להביא את עצמו לידי ניסיון (ואח"כ לידי ביזיון).

    משכך אין לדון את החפץ הזה כחפצא דאיסורא שאסור להשיבו, כל עוד לא ראינו בפועל את האדם הזה עובר איסורים באמצעות הסמארטפון שלו.

    בנוסף לכך יתכן שבעל המכשיר הפעיל חסימה דרך ספק האינטרנט. זוהי חסימה מינימלית, אבל היא חוסמת את כל אתרי התועבה.

    כמו כן יתכן שבעל המכשיר התקין אפליקציה של חסימה על המכשיר, ויש כיום אפליקציות מהודרות בהכשר גדולי ישראל. דבר זה לא ניתן לבדיקה מבחוץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל