מצוה בו יותר מבשלוחו בשומע כעונה

שאלה:

שלום הרב!
בעניין דין 'שומע כעונה', האם בכל זאת יהיה שייך את הכלל 'מצוה בו מבשלוחו' או שזה ממש עונה ואין נ"מ להחמיר שיעשה מעצמו?

*למה הכלל אומר שומע כעונה,ולא כמברך, ועוד מה הוא עונה, הרי מספיק עצם השמיעה של הברכה, הלא כן?

יישר כח גדול!

תשובה:

השאלה האם בשומע כעונה אומרים מצוה בו יותר מבשלוחו רחבה מאוד, והיא תלויה בגדרי שומע כעונה אם הוא מדים שליחות או שנחשב כמדבר ממש, בשו"ע הרב בסי' ריג נקט שיש בזה מצוה בו יותר מבשלוחו, וכ"כ בעולת שבת רעג ס"ק יז, אולם בתוספת שבת שם ס"ק י חולק עליו ומחמת החקירה הנ"ל, וכן בארצות החיים למלבי"ם סי' ח האריך לבאר שאין דין מצוה בו יותר מבשלוחו בשומע כעונה, וראה בהר צבי א קסז שעדיף שיקדש בעצמו, וע"ע כף החיים סי' רעג ס"ק מד.

לגבי הלשון "כעונה" אין פירושו כמו בעברית, עונה על דברי השני, אלא עונה פירושו "אומר".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל