בליל חג השבועות נהגו להמנע מתשמיש המיטה, למעט ליל טבילה ומי שיצרו תוקפו ביותר. הטעם לכך על פי סוד.
מקורות:
משנה ברורה תצד א.
רבני בית הוראה
הצטרף לדיון
12 תגובות
האם מי שלא הזדמן לו כלל באותו שבוע, והחמיר בשלושלת ימי הגבלה, וכן בליל שבועות, יוכל בשבועות ביום בדרך המותרת?
ימתין לליל שבת שהוא הזמן הראוי לכך! אגב המציאות הזו מלמדת אותנו שלא להחמיר בזמנינו בשלושת ימי הגבלה אלא למי שמופלג בחסידות.
מי שלא קיים עדיין פר"ו, ולפי בדיקות ביוץ וכד' הזמן הטוב ביותר הוא ליל שבועות, האם יקיים התשמיש בלי שבועות?
אם זה אנשים שיש להם בעיות פוריות ועוברים טיפולים ישמשו בשבועות, אבל סתם זוג צעיר שעוד לא יצא להם וכו', למה להקל במנהג ישראל? יהיה בחודש הבא. לכן בכל מקרה יש להתייעץ ספציפית לגבי המצב.
השאלה שגם זוג צעיר, סו"ס לא גרע מליל טבילה. כלומר יש כאן מצוות עשה גדולה כנגד "ענין", והאם מי שלא קיים פר"ו, ויודע שיש יום שמסוגל לזה ובידים לא עושה המצוה, האם זה לא כעין מבטל מצו"ע?. ולחכות עוד חודש, מי יודע מה ילד יום… והאם עוד חודש לא יהיו מעכבים אחרים.
לכן השאלה מדוע תשמיש שנועד עבור פרו ורבו [ולא סתם עונה] לא נחשב כדבר שדוחה דבר שיסודו רק ע"פ הסוד.
חיוב פו"ר הוא לפי מנהג העולם במצות עונה, וכיון שאין מצות עונה בליל שבועות אין בזה חיוב של פו"ר.
אני רואה שהבאור הלכה ר"מ ס"א הביא הישועות יעקב שנטה להקל למי שלא קיים פר"ו בליל א' דשבועות
לא נראה שכוונתו להכריע כך, ומכל מקום פשיטא שמנהג העולם אינו כן, שוב למעט מקרים שיש חשיבות לענין.
מה הדין לגבי חוץ לארץ כאשר יום טוב שני של שבועות חל בשבת. האם גם כן ראוי להימנע ?
בכף החיים כתב שמנהג זה הוא גם ביום טאוב שני, אבל הכל לפי הצורך, ואם מרגישים שזה כבר יותר מידי וזה יכול לגרום להרהור או לצער בשבת, יש להקל.
דברי כף החיים ידועים. השאלה היא במקרה שיום טוב שני יוצא בליל שבת. כך יוצא השנה בחג שבועות בחוץ לארץ.
האם מי שלא הזדמן לו כלל באותו שבוע, והחמיר בשלושלת ימי הגבלה, וכן בליל שבועות, יוכל בשבועות ביום בדרך המותרת?
ימתין לליל שבת שהוא הזמן הראוי לכך! אגב המציאות הזו מלמדת אותנו שלא להחמיר בזמנינו בשלושת ימי הגבלה אלא למי שמופלג בחסידות.
מי שלא קיים עדיין פר"ו, ולפי בדיקות ביוץ וכד' הזמן הטוב ביותר הוא ליל שבועות, האם יקיים התשמיש בלי שבועות?
אם זה אנשים שיש להם בעיות פוריות ועוברים טיפולים ישמשו בשבועות, אבל סתם זוג צעיר שעוד לא יצא להם וכו', למה להקל במנהג ישראל? יהיה בחודש הבא. לכן בכל מקרה יש להתייעץ ספציפית לגבי המצב.
השאלה שגם זוג צעיר, סו"ס לא גרע מליל טבילה. כלומר יש כאן מצוות עשה גדולה כנגד "ענין", והאם מי שלא קיים פר"ו, ויודע שיש יום שמסוגל לזה ובידים לא עושה המצוה, האם זה לא כעין מבטל מצו"ע?. ולחכות עוד חודש, מי יודע מה ילד יום… והאם עוד חודש לא יהיו מעכבים אחרים.
לכן השאלה מדוע תשמיש שנועד עבור פרו ורבו [ולא סתם עונה] לא נחשב כדבר שדוחה דבר שיסודו רק ע"פ הסוד.
חיוב פו"ר הוא לפי מנהג העולם במצות עונה, וכיון שאין מצות עונה בליל שבועות אין בזה חיוב של פו"ר.
אני רואה שהבאור הלכה ר"מ ס"א הביא הישועות יעקב שנטה להקל למי שלא קיים פר"ו בליל א' דשבועות
לא נראה שכוונתו להכריע כך, ומכל מקום פשיטא שמנהג העולם אינו כן, שוב למעט מקרים שיש חשיבות לענין.
מה הדין לגבי חוץ לארץ כאשר יום טוב שני של שבועות חל בשבת. האם גם כן ראוי להימנע ?
בכף החיים כתב שמנהג זה הוא גם ביום טאוב שני, אבל הכל לפי הצורך, ואם מרגישים שזה כבר יותר מידי וזה יכול לגרום להרהור או לצער בשבת, יש להקל.
דברי כף החיים ידועים. השאלה היא במקרה שיום טוב שני יוצא בליל שבת. כך יוצא השנה בחג שבועות בחוץ לארץ.
לא ראיתי חילוק בענין זה, אינני יודע מה המנהג בזה.
השאר תגובה