לתרומות לחץ כאן

עישון ביום טוב / הוצאת מים לא מבושלים כל צרכם ממיחם ועוד

שאלה:

לכבוד הרבנים,

רציתי לשאול מספר שאלות הנוגעות ליום טוב הקרוב ולשבת. אודה מאד למענה

1- בעישון ביום טוב, כאשר הסיגריה נגמרת, אסור לכבותה. אולם, גם כאשר אני מנסה להניחה, ולהניח לה , הסיגריה נופלת, ונכבית. כיצד לנהוג במקרה זה?

2- במיחם המים לשבת, לעיתים מכניסים מים שחוממו ומים שלא חוממו ולא התבשלו. זהו מיחם מתכת לא חשמלי שמונח כל הלילה על הפלטה. האם מותר להשתמש בזה בשבת בבוקר, או שמא ישנה שאלה של ממהר בישול, במקרה שעדיין יש חלק מהמים שלא התבשלו מספיק?

3-
מבחינת לישה בשבת, כאשר ישנה מנה מעורבת מכמה רכיבים , למשל פסטה עם זיתים וטונה, האם מותר לערבב , או לקחת ביחד רכיבים באופן שבוודאי מתערבבים , לפני האכילה? בדקות הסמוכות לאכילה?

4- האם מותר לערות מים מכלי שלישי על עלי נענע בשבת?

תודה רבה לכבוד הרבנים

תשובה:

1. בימים עברו שאכן העישון היה שווה לכל נפש ומותר ביום טוב, מותר היה להניח בזהירות, זה לא פסיק רישא שיכבה, אני לא מתמצא בפטנטים כי אני לא מעשן אבל אני מניח שניתן להניח בזהירות בלי שיפול… היום בלאו הכי הכרעת פוסקי דורינו שאסור לעשן ביום טוב, כיון שהעישון מזיק לבריאות ורבים מאוד נשמרים ממנו, ומלאכה אסורה בדבר שאינו שווה לכל נפש.

2. הערה נכונה! מיחם כזה אסור להכניס בו מים שלא התבשלו ושכיח שלא יתבשלו כל רכם עד שישתמשו בהם כי זה מקרב את הבישול, יש להכניס אליו רק מים רותחים [או ביום טוב להשתמש שאז לא משנה שמקרב בישול].

3. בדוגמא שהזכרת שום דבר לא מתגבל. בנוגע לאכיל השל דברים שטיפה מתגבלים מעצמם תוך כדי אכילה זה לא נחשב לישה כיון שאין כונה לכך והם גם לא ממש מתגבלים יחד רק מתערבים מעט, וזהו יותר טוב משינוי.

4. יש לחשוש לדעת ערוך השלחן שאמר לגבי תה שכיון שעינינו הרואות שזה מתבשל אפילו בכלי שלישי יש להמנע. אינני אומר שזה איסור גמור, הגרש"ז אויערבך נוטה להתיר בכלי שלישי, אבל ודאי המנהג הרווח אצל הרבה פוסקים לחוש לדבריו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על המענה.
    במקרה של מיחם המים שתיארתי, מדובר רק במיעוט המים אשר אינם מבושלים לגמרי (וגם הם עברו תהליך ראשוני של חימום בקומקום), כאשר רוב המים עברו תהליך חימום רציני בקומקום , גם אם לא הגיעו להרתחה (בחלק מהמקרים המים מגיעים מהקומקום, ושופכים אותם למיחם אחרי זמן לא מועט , שהם התחממו , אבל , חלקם לפחות -ואיני יודע כמה לא הגיעו להרתחה), ובנוסף יכול להיות שיש טיפות ספורות של מים שהגיעו לקומקום מן הברז ובגלל שהיו בסמוך לקצה , לא התבשלו, ואז גם הן עוברות למיחם.
    אני כן יכול להגיד שכעת בדקתי את מידת חום המים שנמצאים במיחם, והוצאתי מעט מים, וראיתי שלמרות העובדה שמידות החום שלהם כאמור לעיל, המים שיצאו לי כעת, היו מים עם אדים, ובנוסף, המיחם הזה נשאר לילה שלם על הפלטה, בליל שבת.

    האם במקרה כזה מותר להשתמש במים בשבת?

    סליחה שהארכתי ,
    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל