לתרומות לחץ כאן

מתי חל הקניין בקנייה בסופר

שאלה:

אם יש לי מוצר בעגלת הקניות שלי, כמה הוא נחשב שלי?
לדוגמא – אם לקחתי את החלב האחרון בחנות ויבוא אדם ויקח את זה מהעגלה שלי להעביר לעגלה שלו, האם אני יכול לכפות אותו מדין תורה להחזיר לי? (אשמח גם אם הרבנים יוכלו להתייחס כאן לצד של עני המהפך בחררה שאולי נכנס פה – שאולי נאמר שאין המעשה שלו גזל אך עדיין חובה להחזיר…)

כמו כן, האם מותר להתחיל לאכול מהמוצרים לפני ששילמתי אם בכוונתי לשלם כשאגיע לקופה. אני מניח שאולי זו אותה נקודה – האם המוצר שייך לי או לא…
(אגב, שמעתי שלגבי השאלה השנייה יש חנויות שמסכימים, אך האם יש הנחייה כללית לכך מדין תורה?)
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

יש מפוסקי זמנינו שנוטים לומר שהקניין בסופר חל רק בעת התשלום, וכל עוד שלא שולם אין קניין למרות שהגביה הלקוח את המוצרים. אמנם לאדם אחר יהיה אסור לקחת מדין עני המהפך. והלקוח יכול לאכול מהמוצרים לפני ששילם משום שיש הסכמה של המוכר שיאכל למרות שלא עשה קניין – ובתנאי שישלם בסיום הקנייה.

אולם לא הבנתי מה דוחק לומר כך. ויותר מסתבר שהקניין חל מיד כשמגביה את המוצרים. ולכן לא יכול אחר לקחת מהעגלה ל קונה אחר, משום שהמוצרים קנויים לקונה. והסיבה שיכול להחזיר מוצרים למדף – למרות שקנה אותם בהגבהה, משום שיש הסכמה של המוכר שיכול הקונה להחזיר מוצרים לפני התשלום. והרי כעין תנאי שעשו לפני הקניין.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. נושא מעניין.

    למעשה יכול להיות נפק"מ נוספת. במידה והגביה ירקות בחנות ללא השגחה האם יצטרך לעשר לפני שמחזיר למדף? את"ל שקנאו בהגבהה הרי אסור להוציא מתח"י דבר שאינו מתוקן!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל